Hyperloop One – ett nytt färdmedel är på väg

Richard Branson, som även äger Virgin Galactic, investerade i Hyperloop One år 2017. Idén bakom företaget är att skapa ett system baserat på en magnetpropell, som i sin tur gör det möjligt att transportera varor och människor i hundratals kilometer i timmen (966 km/h eller fortare). Branson själv påstod att projektet är “innovativt och spännande”. Han beskrev projektet på följande sätt:

”Med Virgin Hyperloop One kommer passagerare och gods att lastas i en kapsel och accelereras gradvis via elektrisk framdrivning genom ett lågtrycksrör. Kapseln lyfter snabbt över banan på grund av att den lyfts av magneterna och kommer senare glida i flygplanshastigheter över långa sträckor på grund av extremt låg aerodynamisk dragning. Vi är oerhört glada över tekniken bakom Virgin Hyperloop One och hur den kan förändra passagerarnas liv. ”

Josh Giesel, som är en av grundarna till Hyperloop One, hävdade följande om samarbetet mellan Virgin och Hyperloop:

“Kombinationen av vår beprövade teknik och Virgins expertis inom transport, drift, säkerhet och passagerarupplevelse kommer att påskynda kommersialiseringsfasen av vårt företags utveckling. Tillsammans med Virgin kommer vi inte bara att förändra hur vi lever, vi kommer att förändra känslan att resa genom att skapa en passagerarupplevelse som människor kommer att
avnjuta. Vårt mål är att göra resor roliga igen.”

Det är inte första gången som liknande projekt har tagits fram. Ex empelvis har Elon Musk, vd för Tesla och SpaceX, försökt att bygga ett transportsystem och färdmedel i Kalifornien. Sedan dess har han tagit fram ytterligare förslag på vägar, men han har inte fått något godkännande från någon myndighet. Förslaget kritiserades på grund av säkerhetsskäl och på grund av ekonomiska anledningar.

En ingenjör, Adam Levy, påpekade brister som kan göra dessa resor riskfyllda, bland annat att de höga hastigheterna kräver en lång sträcka om man vid behov skulle tvingas nödbromsa. Philippa Oldham var en annan ingenjör som hade påstått att det inte finns utförlig information gällande risker och säkerhet på Hyperloop. Philippa sade följande enligt the Guardian: “Det återstår en kostnad när det gäller design, produktion och underhåll där beräkningar för kostnaderna som har tagits fram antas stiga. När antalet testförsök ökar kommer det att finnas många ingenjörsproblem, som hur jämnt spåret är. Om spåret inte är jämnt när man reser vid sådana hastigheter och det inträffar ett fel i systemet, kan alla ombord dö.”

Än så länge visar testförsök att det är möjligt att genomföra sådana resor och transporter. Den 9:e november inträffade det första testförsöket med mänskliga passagerare i företagets testområde Devloop i Nevada, rapporterar Reuters genom the Guardian. Kapseln kom upp i 172 km/h och både vd:n Josh Giesel och Sara Luchian, som ansvarar för passagerarupplevelser på företaget åkte med. Innan dess hade företaget genomfört mer än 400 tester för att testa säkerheten. Företaget vill uppnå en säkerhetsstandard vid 2025 och börja agera som kollektiv- och godstransport från 2030. Företaget konkurrerar nu med bland annat TransPod och Zeleros om att först göra tekniken som påskyndar transporten och

restiden tillgänglig. Målet för företaget är att förkorta restiden och förbättra miljön genom att åka minst lika fort som flygplan.

Det återstår att se huruvida Virgin Hyperloop kommer att fortsätta lyckas med sina testförsök och effektivisera transporten eller inte.

- Annons -

Nyheter

-Annons-