881 miljarder kronor satsas i den nya svenska infrastrukturplanen

Svenska regeringen presenterade pÃ¥ mÃ¥ndagen infrastrukturplanen för 2022-2033. I den fokuseras pÃ¥ att öka kapaciteten pÃ¥ järnväg, rusta upp vägnätet och minska utsläppen frÃ¥n transporterna för att Sverige ska nÃ¥ mÃ¥let om inga nettoutsläpp av koldioxid till 2045. Intressant för skÃ¥nsk del var bland annat att bygga en ny stambana mellan Hässleholm och Lund, dubbelspÃ¥r mellan Maria station och Helsingborg, en utbyggnad av godsbangÃ¥rden i Malmö samt planen att utreda en ny fast Öresundsförbindelse.

Totalt investeras 881 miljarder kronor i infrastrukturen under åren 2022-2033. Av dessa går 165 miljarder till järnvägsunderhåll, 197 miljarder till vägunderhåll och 437 miljarder läggs på ny infrastruktur, som till exempel bygget av en ny stambana mellan Lund och Hässleholm.

–  Vi ser att bygget av Fehmarn-Bält förbindelsen är igÃ¥ng vilket innebär att vi kommer fÃ¥ ännu mer trafik in i Sverige via Öresundsbron och därför behöver vi bygga nya stambanor. Att inte göra denna investering skulle fÃ¥ väsentliga konsekvenser för vÃ¥ra möjligheter att nÃ¥ klimatmÃ¥len, sa infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) pÃ¥ pressträffen.

Den nya infrastrukturplanen innehöll både investeringar i stora projekt och mindre regionala infrastukturprojekt över hela landet. Att nå klimatmålet om inga nettoutsläpp till år 2045 är viktigt för vilka satsningar som lagts fram, uppgav Tomas Eneroth.

– Transporterna står för en stor del av klimatutsläppen. Där jobbar vi intensivt med allt ifrån elektrifiering, biobränsle till effektivare transporter. I denna planen gör vi ett tydligt grepp för att Sverige ska nå netto noll koldioxidutsläpp, sa han.

Källa: News Øresund

- Annons -

Nyheter

-Annons-