Svenskt rederi utvecklar segelfartyg för att frakta bilar över Atlanten

Ett segelfartyg som kan frakta 7 000 bilar över Atlanten på 12 dagar ¬– med 90 procent lägre utsläpp än dagens dieselfartyg. Det kan bli verklighet 2024 om allt går enligt rederiet Wallenius Marines planer. Det uppger Dagens industri.

Wallenius Marines är ett av Sveriges största rederier. Tillsammans med Kungliga tekniska högskolan och fartygsindustrikonsultbolaget SSPA har rederiet utvecklat ett nytt koncept för segelfartyg, som jämfört med dagens dieseldrivna fartyg har 90 procent lägre utsläpp.

Målet är att ta fram en färdig produkt för beställning under 2021 och att segelfartyget ska kunna tas i bruk under 2024.
– Den planen ligger helt fast och klar. Men vi är ju inte nöjda förrän vi har ett fartyg i vattnet och seglande på havet. Det kräver ytterligare investerare och kunder som vill köpa och operera fartygen. Där är vi ännu inte, men vi har oerhört många positiva dialoger, uppger Wallenius Marines till Dagens industri.

Det nya segelfartyget har namnet Oceanbird och istället för traditionella segel används justerbara stänger som liknar flygplansvingar som justeras upp eller ner beroende på vindförhållandena. Segelfartyget blir 200 meter långt, 40 meter brett och med en maximal höjd på 105 meter över havet. (News Øresund)

- Annons -

Nyheter

-Annons-