Två av tio svenskar har testat att e-handla via Amazons svenska webbplats. Men relativt få av kunderna kan tänka sig att rekommendera handelsplatsen till andra. Det är några av resultaten som lyfts fram i en ny rapport från Ekonomihögskolan i samarbete med undersökningsföretaget Norstat.
E-handelsgiganten Amazon öppnade sin svenska webbplats den 28 oktober 2020. Ett år senare börjar forskarna ha fakta bakom de gissningar och bedömningar som gjordes inför lanseringen för ett år sedan. Varumärkesforskaren Johan Anselmsson har följt Amazon under året som gått, i ett pågående forskningsprojekt om företag, marknadsföring och digitalisering.
I den senaste i raden av working papers om handelns utveckling i Sverige, passar Johan Anselmsson på att sammanfatta vad han hittills hittat om Amazon. Till exempel:
- 20 procent av svenskarna har fram till och med sista oktober 2021 provat Amazon.se. Det är en fördubblad tillväxt i antal kunder sedan årsskiftet 2020/2021 då andelen var 10 procent.
- Sedan årsskiftet har tillväxttakten av nya användare av handelsplatsen varit relativt jämn och stabil.
– Amazons etablering i Sverige har givetvis präglats av att företaget representerar ett av världens av starkaste varumärken. Men också all mediauppståndelse som varit kring Amazon.ses lansering och att man genom annonser och sökoptimering synts både offline såväl som online, säger Johan Anselmsson, professor i marknadsföring på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.
Men forskarnas undersökningar visar också en del potentiella orosmoln för Amazon.se. Det handlar om att relativt få personer kan tänka sig att rekommendera Amazon.se till andra eller uppger att de tänker handla på plattformen igen. Detta särskilt i jämförelse med konkurrerande handelsplatser, som Adlibris. Svenskars uppfattning om Amazon.se och deras sortimentsbredd har gått ner, precis som uppfattningen om hur framgångsrika de är som företag.
– Detta är två egenskaper som brukar förklara varför man väljer ett varumärke eller leverantör framför en annan. Amazon är speciellt starka bland den yngre befolkningen. Men sammantaget är det fortfarande svårt att bedöma hur framtidsutsikterna ser ut för Amazon.se både vad gäller marknadsandelar och när deras tillväxt kommer att landa i nivå med sina konkurrenter, säger Johan Anselmsson.
Han förklarar att anledningen till att Amazon inte är lika omtyckt längre, handlar om att svenskarna inte upplever att sortimentet passar dem och att e-handelsplatsen inte uppfattas som lika populär, som man förväntade sig för ett år sedan.
Varför följer du Amazon och företagets positionering på den svenska marknaden?
– Vi vill lära oss mer om effekterna av Amazons inträde på den svenska marknaden och konsumenters beteende. Målet är att ge vägledning i strategiska beslut till handlare och tillverkare som verkar, eller vill verka, på den nordiska marknaden, säger Johan Anselmsson, professor i marknadsföring på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.
Ladda ner hela rapporten som PDF
Detta är forskarnas tredje rapport om Amazons framfart. Rapporten ingår i forskningsprojektet Digital Competences of Swedish Brands.
Rapporten är ett så kallat working paper. Resultaten har ännu inte utsatts för vetenskaplig granskning genom till exempel peer review.
Källa: Lunds universitet