Aldrig tidigare har antalet publika laddstolpar ökat så mycket i både Sverige och Danmark som under 2023. Men inget av länderna uppfyller EU:s målsättning om att det ska det finnas en laddstolpe per tionde elbil. Det visar en sammanställning från danska Transportministeriet och Riksförbundet M Sverige. Störst var ökningen av laddstolpar i Danmark där antalet ökade med 88 procent jämfört med Sveriges 79 procent.
Under 2023 ökade antalet laddstolpar med drygt 8 300 stycken till totalt 17 400 i Danmark. Ökningen innebär att det nu finns 11,5 elbilar per tillgänglig laddningspunkt i landet. Under januari 2020 till januari 2022 ökade antalet elbilar per laddstolpe från 6,5 till 13,9. Därefter stagnerade utvecklingen något, men har sedan augusti 2022 till maj 2023 minskat som mest ner till 11,1 elbilar per laddningspunkt. Att antalet elbilar per laddstolpe har ökat i landet trots den kraftiga tillkomsten av laddstolpar, beror på att antalet elbilar har vuxit snabbare än utbyggnaden av de publika laddstolparna under perioden, skriver Transportministeriet.
Den största utbyggnaden under året har skett i Langeland, Høje-Taastrup, Ikast-Brande, Rebild och Glostrup. I listan över topp 20 kommuner med flest laddpunkter per 1 000 invånare, ligger 11 kommuner utanför Region Hovedstaden, med Fanø kommun i topp på 7,1 laddpunkter per 1 000 invånare.
Bara tre svenska län har tillräckligt med publika laddstolpar
Trots att laddstolparna ökade med historiska 79 procent under fjolåret i Sverige, från drygt 18 000 till 32 605 stycken, är det bara Gotland, Jämtland och Blekinge som uppfyller EU:s målsättning om att det ska det finnas en laddstolpe per tionde elbil. Med dagens drygt 580 000 elbilar i Sverige innebär det därför att det behövs ytterligare omkring 26 000 laddstolpar för att uppfylla EU:s mål.
Störst procentuell ökning av laddstolpar i landet under fjolåret hade Blekinge (145%), Gotland (136%) och Halland (112%). I Skåne ökade laddstolparna med 54% vilket innebär att det nu finns drygt 3 800 publika laddstolpar i länet. Bland de tre storstadslänen hamnar Stockholm i botten på nästan 26 elbilar per laddstolpe. I Skåne finns det 19,6 elbilar per laddstolpe och i Västra Götalands län ligger antalet på 12,4 elbilar per laddstolpe.
Fakta: Laddstolpar 2023 i Sverige och Danmark
Sverige
Sorterat på län i bokstavsordning.
Län | Antal laddstolpar | Utveckling 2022-2023 (%) | Elbil per laddstolpe | Ladduttag per 1 000 invånare | |
Blekinge län | 542 | 145% | 10,1 | 3,4 | |
Dalarnas län | 1 002 | 70% | 10,5 | 3,5 | |
Gotlands län | 500 | 136% | 3,9 | 8,2 | |
Gävleborgs län | 765 | 37% | 12,3 | 2,7 | |
Hallands län | 1 286 | 112% | 13,9 | 3,7 | |
Jämtlands län | 727 | 22% | 5,8 | 5,5 | |
Jönköpings län | 777 | 82% | 22,2 | 2,1 | |
Kalmar län | 630 | 62% | 12,8 | 2,6 | |
Kronobergs län | 533 | 92% | 16,0 | 2,6 | |
Norrbottens län | 508 | 43% | 15,4 | 2,0 | |
Skåne län | 3 803 | 54% | 19,6 | 2,7 | |
Stockholms län | 8 857 | 94% | 25,7 | 3,6 | |
Södermanlands län | 472 | 49% | 24,5 | 1,6 | |
Uppsala län | 625 | 19% | 27,3 | 1,5 | |
Värmlands län | 657 | 29% | 15,1 | 2,3 | |
Västerbottens län | 578 | 43% | 18,0 | 2,1 | |
Västernorrlands län | 576 | 51% | 15,0 | 2,4 | |
Västmanlands län | 542 | 53% | 20,7 | 1,9 | |
Västra Götalands län | 7 451 | 120% | 12,4 | 4,2 | |
Örebro län | 648 | 88% | 17,0 | 2,1 | |
Östergötlands län | 1 126 | 55% | 18,0 | 2,4 | |
Riket | 32 605 | 79% | 18,0 | 3,1 |
Källa: Riksförbundet M Sverige
Danmark
I Danmark finns endast kommunstatistik över antal ladduttag per 1 000 invånare. Listan är sorterad utifrån flest till minst antal ladduttag per invånare i Danmarks kommuner.
Kommun | Ladduttag per 1 000 invånare |
1. Fanø | 7,1 |
2. Høje-Taastrup | 6,2 |
3. Syddjurs | 6,1 |
4. Frederiksberg | 6,0 |
5. Köpenhamn | 5,7 |
6. Rebild | 5,6 |
7. Glostrup | 5,0 |
8. Tårnby | 4,9 |
9. Samsø | 4,9 |
10. Ballerup | 4,8 |
…. | |
89. Stevns | 1,2 |
90. Gribskov | 1,2 |
91. Frederikssund | 1,1 |
92. Mariagerfjord | 1,1 |
93. Assens | 1,1 |
94. Faaborg-Midtfyn | 0,9 |
95. Allerød | 0,8 |
96. Favrskov | 0,7 |
97. Halsnæs | 0,7 |
98. Skive | 0,4 |
Källa: Transportministeriet/ News Øresund