Välkomna in i framtiden med NXT! Scanias nya batterielektriska självkörande konceptfordon för städer kan flexibelt anpassas för att ta pendlare till och från jobbet på morgon och kväll, leverera varor under dagen och hämta sopor nattetid.
I en stark manifestation av Scanias innovationskraft har dess ingenjörer tagit modulsystemet, som utgör hjärtat i företagets DNA, till nästa nivå i utvecklingen av ett konceptfordon som kan växla form för olika stadstransporter.
Otaliga städer runtom i världen satsar nu på att förändra sina transportsystem, drivna av behovet att minska utsläpp och trängsel. Utvecklingen av ny teknik och infrastruktur genom eldrivna och självkörande fordon blir avgörande förutsättningar när städer ställer om till ett hållbart transportsystem.
– NXT är en vision för städernas framtida transporter, säger Scanias VD Henrik Henriksson. Fler av dessa nya tekniker måste fortfarande mogna ytterligare men för oss har det varit viktigt att faktiskt bygga ett konceptfordon för att praktiskt visa vad som ligger inom räckhåll. NXT är konstruerad för 2030 och framåt men innehåller samtidigt flera spetstekniker som är tillgängliga idag.
I NXT kan drivmodulerna fram och bak anslutas till en bussmodul, en distributionslastbilsmodul eller ett sopaggregat. Bussmodulen för det nyskapande konceptfordonet visas på UITP Public Transport Summit i Stockholm, 10–12 juni.
Ökad flexibilitet
Fordon kommer att spela en viktig roll för att åstadkomma en verklig förändring av ekosystemet för transporter men samtidigt kommer mycket mer att krävas. En kraftfull utveckling av infrastrukturen behövs för att den ska kunna anpassas både för elfordon och självkörande fordon. Dessutom måste dygnets flöde av människor och gods i städer hanteras sammanhållet i stället för i skilda silon.
Nyttotransporter utgör i många avseenden städernas puls. Det är så vi kommer till jobbet eller skolan, livsmedlen når butiker och restauranger, mediciner levereras till sjukhus och sopor samlas in och transporteras till avfallshantering. Men i dag är dessa flöden långt ifrån optimerade, när varor levereras under morgonrusningen då flest människor också är i rörelse. Samtidigt utestängs stora delar av de tunga transporterna från stadskärnorna nattetid när de flesta sover.
– Vi på Scania kan inte rita om hela transportsystemet för städer. Men det vi kan göra är att inspirera till förändring och det är tanken bakom NXT – att börja tänka på transporter och fordon på ett annat och mer hållbart sätt, säger Henrik Henriksson.
Vi måste ta begreppet kollektivtrafik till en ny nivå. Med ökad automation blir det enklare att uppnå större flexibilitet inom kollektivtrafiken.
– Detta är något nytt, något som verkligen är annorlunda, säger Robert Sjödin, projektledare för NXT. Samtidigt utgör flexibel konstruktion och modulariserade enheter i hög grad kärnan inom Scania.
Det åtta meter långa konceptfordonet är byggt som en modul i kompositmaterial, vilket avsevärt minskar vikten. De cylindriska battericellerna har placerats under golvet, vilket gör att man kan dra nytta av det som annars skulle vara ett dött utrymme samtidigt som det bidrar till bättre viktfördelning. Med den låga fordonsvikten som understiger åtta ton är räckvidden med dagens batterier beräknad till 245 kilometer.
– Ständiga förbättringar i små steg har alltid kännetecknat Scania, konstaterar Robert Sjödin. Nu tar vi gigantiskt kliv in i framtiden. Fordonet kommer att ge oss ovärderliga data i vår fortsatta utveckling av elektrifierade självkörande fordon.