Utlandsresan hägrar – men kolla upp dina rättigheter innan du åker!

Sommarledigheten är här och många har utlandsresor inplanerade framöver. Men vad händer om någonting går fel? EU:s regelverk finns där för att hjälpa dig!

När du ska åka på sommarsemester kan det vara bra att veta att EU:s regler för passagerares rättigheter skyddar dig om något skulle gå fel på din resa.

EU:s regler ser till att passagerare har ett minimiskydd, oavsett om resan går via flyg, tåg, buss eller båt.

En sak som kan förstöra även den perfekta semestern – resan dit. Resan kan vara klurig med oväntade förseningar, inställda turer och förlorat bagage. Det är därför som ledamöterna hjälpt till att införa EU-bestämmelser som tvingar reseföretag att erbjuda resenärerna måltider, boende, ersättning och kompensation om något händer.

Och reseföretagen inom EU kan inte längre kräva extra betalt för biljetter baserat på nationalitet eller var köpet görs.

EU-reglerna garanterar också särskild uppmärksamhet till passagerare med begränsad rörlighet som har rätt till assistans utan extra kostnad.

Flygpassagerares rättigheter

EU:s regler för passagerares rättigheter gäller under vissa omständigheter, exempelvis om flyget går inom EU eller om det startar i ett EU-land för att flyga utanför EU.

Om du nekas ombordstigning måsteflygbolag erbjuda assistans utan kostnad vilket inbegriper förfriskningar, mat och boende. Flygbolaget måste också erbjuda antingen återbetalning eller ombokning. Dessutom har passagerare som nekats ombordstigning rätt till kompensation upp till 600 euro. Kompensationsbeloppet beror på den bokade flygningens längd.

Flygningar ≤ 1 500 kmFlygningar 1 500 – 3 500 kmFlygningar inom EU ≥ 1 500 kmFlights ≥ 3,500 km
250 euroEUR 400EUR 600

Om din flygning är inställd har du rätt till assistans, liksom ersättning, att bokas om till ett nytt flyg eller retur. Om det handlar om förseningar beror det på hur lång förseningen är och hur lång flygningen är.

Passagerare vars flyg ställts in med kort varsel eller som anlände mer än tre timmar försenat kan också ha rätt till de ovannämnda kompensationsbeloppen, men med vissa begränsningar. Det gäller inte företag som erbjuder en alternativ lösning, eller under extraordinära omständigheter, såsom flygtrafikbeslut, politisk instabilitet, dåliga väderförhållanden eller säkerhetsrisker.

Tågpassagerarrättigheter

EU:s regler om tågpassagerares rättigheter gäller när du reser via tåg inom EU. Om din tågresa ställs in eller försenas måste järnvägsoperatören ge dig lägesinformation i realtid, och erbjuda information om sina rättigheter och skyldigheter. Beroende på omständigheterna kan du ha rätt till assistans i form av måltider och förfriskningar, boende och kompensation.

Busspassagerarrättigheter

Passagerarrättigheterna gäller huvudsakligen reguljära långdistansbussar som börjar eller slutar i ett EU-land. Vid inställda turer eller förseningar kan du ha rätt till måltider och boende.

Båtpassagerarrättigheter

Reglerna gäller oftast färjor och kryssningsfartyg till havs eller floder om din resa börjar eller slutar i en EU-hamn. Om en tur var inställd eller försenad kan du ha rätt till assistans i form av måltider och boende. Om din ankomst är mer än en timme försenad har du rätt till kompensation.

Detaljerad information om passagerares rättigheter för olika typer av transportsätt finns på webbplatsen Your Europe. Du kan också ladda ner appen ”Passenger rights” till Android eller iOS på din telefon eller surfplatta.

Källa: Europaparlamentet

- Annons -

Nyheter

-Annons-