Över 20.000 delar sätts ihop för att Øresundsbrons tre målningsplattformar ska kunna färdigställas – och därefter hänga på bron under det 13 år långa och unika målningsprojektet. Nu har lastbilar med plattformssektioner börjat rulla till Peberholm och i oktober väntas den första plattformen vara på plats.
”Som en målningsfabrik” – så beskriver Øresundsbrons anläggningsdirektör Bengt Hergart upplägget för att säkert och effektivt kunna måla om förbindelsens stålkonstruktion under vägbanan.
– När bron målades första gången gjordes det på land. Men nu hänger den högt över salthaltigt vatten och för att säkra en effektiv och högklassig målning behövs det en slags målningsfabrik att arbeta på, och som smidigt kan flyttas längs räls på bron, säger anläggningsdirektör Bengt Hergart.
– Utmaningen är att hitta lösningar som vi inte sett tidigare, och att ta fram en plattform som är både funktionell och tillräckligt lätt.
Och snart är det full aktivitet i målningsfabriken. Under sommaren har Kisab AB, som i våras vann upphandlingen för att tillverka målningsplattformarna, arbetat intensivt för att få klart den första av tre plattformar.
Aluminium kapas, svetsgnistor flyger i luften och lådor med komponenter står uppradade och tydligt märkta bredvid. Aktivitet pågår på flera ställen – i Kristianstad, Sölvesborg och Bosnien. Vi är nu färdiga med tillverkning av delar och maskinbearbetning av komponenter i Kristianstad och i Sölvesborg, hos vår samarbetspartner Hjalmarssons, pågår montering och svetsning. I Bosnien tillverkas delarna av svartstål, till exempel rälsen som plattformen ska hänga på, säger Claes Andersson, vd för Kisab AB.
– Tiden är det mest utmanande rent tillverkningsmässigt. För oss är detta ett väldigt stort projekt och det är speciellt i sin utformning eftersom vi driver det i nära samarbeten. Tillsammans jobbar vi för att uppnå bästa resultat och för ett mindre företag som Kisab uppnår vi en styrka genom att komplettera varandra.
Att vinna tillverkningsuppdraget för Øresundsbro Konsortiet betyder mycket, berättar han.
– Det här är ett fantastiskt projekt för oss, och eftersom det är så speciellt utan en tydlig referens får vi utlopp för mer kreativitet än vid andra uppdrag, säger han.
Vid sidan av fabrikshallarna i Sölvesborg ligger flera ytterpaneler i aluminium på löpande band. Slutmonteringen med innerpaneler görs på Peberholm, den konstgjorda ön vid det ena brofästet, görs i oktober och varje plattform blir 14 meter lång och 30 meter bred.
– I höst hänger vi upp den första 40 ton tunga plattformen, men nästa år kommer alla tre plattformar att finnas på plats. De hänger på hjul och ska vara förhållandevis enkla att dra fram. Och det ska vara lika säkert att röra sig och arbeta på plattformen som på bron i övrigt, säger projektledare Johan Nord, som arbetat med projektförberedelserna i många år.
Både Johan Nord och anläggningsdirektör Bengt Hergart är imponerad över tillverkningen.
– Med tanke på att målningen innebär ett säkerhetskritiskt arbete på hög höjd, alldeles i närheten av en järnväg med högspänning och tåg som svischar förbi med hög fart, över havet krävs superkvalitet. Och jag känner mig säker på att det här blir en högkvalitativ produkt, säger Bengt Hergart.
Målningen inleds på den södra sidan av bron och vi tror att hela stålkonstruktionen är ommålad 2032.
– Då får vi vila i några år innan det är dags att börja om igen, säger Johan Nord.
Text och bild: John Alexander Sahlin. Källa: Fokus Öresund