Att inleda matematiklektionen med sju minuters fysisk aktivitet har effekt på elevernas koncentration och arbetsminne. Det visar Pulsstudien som nyligen genomförts i Helsingborgs stad.
– Resultaten visar att vi kan påverka elevernas koncentration med enkla medel, säger Andreia Balan, lektor på skol- och fritidsförvaltningen, som har genomfört studien i samarbete med Högskolan i Kristianstad.
Ett antal elever från fyra olika skolor i Helsingborg fick prova att ha sju minuters pulshöjande aktivitet innan mattelektionerna. Eleverna var under tiden mellan 12 och 13 år gamla och gick i årskurs 7 och studien pågick i fem månader. För att övningarna skulle ha en pulshöjande effekt mättes elevernas puls med pulsarmband. Resultatet visar att de elever som hade fysisk aktivitet fick bättre koncentration och arbetsminne.
– Effektivt lärande kräver att elever är 100 procent fokuserade. Om sju minuter kan ge positiva effekter på hur elever är fokuserade i undervisningen är det en stor vinst för verksamheten. Resultaten kan användas löpande i den ordinarie undervisningen men de kan också användas vid behov eller som ett inslag i rastaktiviteter, säger Andreia Balan.
Syftet med pulsstudien var att få en bättre förståelse för hur fysisk aktivitet kan användas i skolan för att skapa mer gynnsamma förutsättningar och stödja elevernas lärandeprocesser.
Två av eleverna som deltog i studien är Alma Hajdarevic och Ema Subo. De tyckte att det var jobbigt i början men gav resultat.
– Det känns som att vi fick bättre arbetsro och lättare att koncentrera oss. Sju minuter var lagom lång tid, varken för kort eller för långt, säger Ema Subo.
Mattias Beyer som är elevernas mattelärare pekar också på en annan postiv faktor.
– När vi inledde lektionerna med detta kunde eleverna prata av sig under den fysiska aktiviteten så det blev mindre prat sen på lektionen, säger han.
– Jag tränar simning och gymmar på fritiden så jag rör på mig en hel del, men det var roligt att få vara med och delta i ett forskningsprojekt, säger Alma Hajdarevic.