Genom att gå in som medfinansiär och ge regionala garantier för lån, som kan komplettera de statliga, erbjuder sig Region Skåne att gå in som delägare i en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör. På så sätt väntas även överskottet från Öresundsbron och en HH-förbindelse kunna återinvesteras i ny skånsk infrastruktur framöver. Det meddelades vid ett pressmöte under onsdagen.
– Vi ser en möjlighet att kunna ta del av framtida vinster i förbindelsen som kan återinvesteras längre fram. En del av överskottet kan finansiera del av driften av en framtida metroförbindelse Malmö-Köpenhamn, men också andra infrastrukturobjekt. Vi får diskutera med de skånska kommunerna vilka objekt det kan vara, men vi tar risken och är beredda att gå in med ägarskap för att kunna ta del av den framtida vinsten, sade Carl Johan Sonesson (M), regionstyrelsen ordförande i Region Skåne, vid den digitala pressträffen.
Modellen för ägandet skulle vara att den svenska staten och Region Skåne har ett gemensamt svenskt bolag som tillsammans med ett danskt bolag står bakom det konsortium som skulle driva förbindelsen. Carl Johan Sonesson berättade att regionen under hösten har lyft frågan med ett flertal aktörer, däribland Sverige infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och Region Huvudstadens ordförande i Danmark Sophie Hæstorp Andersen (S).
Det är inte satt något belopp för hur stor Region Skånes del i finansieringen skulle kunna bli.
– Det är en förhandling mellan Region Skåne och nationell nivå i Sverige hur stor andel vi ska ta av ägandet. Vi har inte satt något maxbelopp utan har sagt att vi är beredda att diskutera det, sade Carl Johan Sonesson.
Henrik Fritzon (S), oppositionsråd i Region Skåne, framhöll att det rör sig om garantier för lån och inte direktfinansiering.
– Det handlar inte om att gå in med skattepengar genom att det tas upp lån med staterna och Region Skåne som garant. Lånen ska betalas av med brukaravgifter, sade han.
Nästa steg är att ta upp frågan i regionstyrelsen den 4 februari.
– Det är en styrka att vi tillsammans över blockgränsen kan visa enighet för Skåne och har en bred politisk samsyn i frågan. Det finns en stor majoritet i Region Skåne för att gå in som garant för att ta upp lån och diskutera delägarskap, sade Carl Johan Sonesson.
I slutet av januari kommer den dansk-svenska statliga utredningen om en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör att offentliggöras.
– Vi har haft en tät dialog med utredningen och har en ganska klar bild över vad som kommer att presenteras, sade Henrik Fritzon.
Enligt tidsplanen ska en förbindelse kunna börja byggas 2024/2025, öppna 2030 och vara återbetald 2054.
– Det är en offensiv tidsplan, men den är möjlig. Det bygger på ett skarpt beslut inom ett år eller nuvarande mandatperiod, sade Carl Johan Sonesson.
De båda politikerna var på mötet överens om en förväntad positiv effekt på integrationen av en fast HH-förbindelse.
– En HH-förbindelse är nästa stora språng i integrationen mellan Sverige och Danmark. Bron är en succé och det kommer HH också att bli. Det skulle innebära ett radikalt utvecklingssprång för den gemensamma arbetsmarknaden, sade Henrik Fritzon.
Fakta: utredningar och förslag om fasta förbindelser
HH-förbindelse
Sträckning: Helsingborg-Helsingör
Förbindelsen utreds som två tunnlar, en vägförbindelse mellan stadskärnorna och en järnvägsförbindelse för persontåg strax söder om städerna.
Status: Dansk-svensk statlig strategisk analys med Interregstöd som ska presenteras i slutet av januari.
Öresundsmetro
Sträckning: Malmö-Köpenhamn
Förbindelsen utreds som en metrotunnel för persontrafik mellan stadskärnorna.
Status: Den fjärde fasen av städernas gemensamma utredningsarbete med Interregstöd ska presenteras i mars i år.
Europaspåret
Sträckning: Landskrona-Köpenhamn
Förbindelsen utreds som en tunnel för gods-, fjärr- och regionaltåg mellan Landskrona och Nordhavnen i Köpenhamn.
Status: Förslaget framförs av Landskrona stad som på egen hand undersöker förutsättningarna för en förbindelse.
Kattegattförbindelse
Sträckning: Kalundborg-Aarhus
Förbindelsen utreds dels som en kombinerad väg- och järnvägsförbindelse och dels som endast en vägförbindelse mellan Kalundborg på Själland och Jylland i höjd med Aarhus.
Status: Den statliga danska utredningen förväntas presenteras i slutet av 2021.
Beslutad och under byggnation: Fehmarn Bält-tunneln
Sträckning: Rødby-Puttgarden
Tunnel för väg- och järnvägstrafik mellan Danmark och Tyskland.
Status: Byggstart januari 2021 och beräknat färdigställande 2029.