Näthandel: EU-kommissionen och konsumentskyddsmyndigheterna efterlyser tydlig information om priser och rabatter

En undersökning av konsumentwebbplatser runtom i EU visar att många konsumenter råkar ut för otydlig information om priser och rabatter när de handlar på nätet.

I dag offentliggör EU-kommissionen och de nationella konsumentskyddsmyndigheterna resultaten av en EU-omfattande undersökning av 560 e-handelsplatser som erbjuder olika typer av varor, tjänster och digitalt innehåll, t.ex. kläder och skor, programvara eller biljetter till olika underhållningsevenemang. Omkring 60 % av dessa webbplatser följer inte helt EU:s konsumentskyddsregler, främst i fråga om hur priser och specialerbjudanden presenteras.

– Onlinehandeln ger konsumenterna många möjligheter, säger Věra Jourová, EU-kommissionär med ansvar för konsumentfrågor. Över hälften av webbplatserna har dock brister, i synnerhet gällande hur de presenterar sina priser och rabatter. Detta måste få ett stopp, eftersom konsumenterna ofta vilseleds och måste betala mer än de tänkt. Jag är förskräckt över hur många webbplatser som har dessa problem, och hoppas att de inte är avsiktliga. Onlineförsäljare måste följa EU:s konsumentskyddsregler. De nationella konsumentmyndigheterna kommer nu att med EU-kommissionens hjälp vidta nödvändiga åtgärder för att få ett stopp på sådana orättvisa affärsmetoder.

För mer än 31 % av de webbplatser som erbjöd rabatter ifrågasatte konsumentmyndigheterna om specialerbjudandena var äkta eller ansåg att det var oklart hur det rabatterade priset hade beräknats.

På 211 webbplatser var det slutliga priset vid betalning högre än det pris som angavs från början. 39 % av dessa uppgav inte korrekt information om extra obligatoriska avgifter för leverans, betalningsmetoder, bokningsavgifter och andra liknande tilläggsavgifter. Enligt EU:s konsumentlagstiftning måste säljare uppge priset med alla obligatoriska kostnader medräknade. När sådana kostnader inte kan beräknas i förväg måste kunden åtminstone få tydlig information om dem.

Ytterligare problem i fråga om informationskraven:

  • På 59 % av de 560 webbplatser som kontrollerades saknades en lättillgänglig länk till onlineplattformen för tvistlösning, vilket är obligatoriskt enligt EU-lagstiftningen. Onlineplattformen för tvistlösning gör det möjligt att lösa tvister mellan köpare och säljare utan att gå till domstol.
  • På nästan 30 % av webbplatserna presenterades informationen om kundernas ångerrätt på ett bristfälligt sätt. Enligt EU-lagstiftningen måste konsumenterna få tydlig information om sin ångerrätt när de handlar på nätet.

Vad händer nu?

Konsumentskyddsmyndigheterna kommer att se till att de berörda säljarna följer reglerna genom att vid behov inleda nationella förfaranden.

Webbplatser med brister
Webbplatser med brister i fråga om specialerbjudanden
Extra avgifter
Andra problem
Tjänst eller produkt

Bakgrund

Tack vare EU-lagstiftningen har varje konsument i EU rätt att få tydlig, korrekt och begriplig central information från en säljare om en vara eller tjänst innan de köper något på nätet. Denna information måste bl.a. innehålla produktegenskaper, priset inklusive skatter, leveranskostnader och uppgifter om ånger- eller hävningsrätt.

Varje år samordnar kommissionen en undersökning av webbplatser med hjälp av nätverket för konsumentskyddssamarbete. Det här nätverket omfattar de nationella konsumentmyndigheterna i 30 länder (de 28 EU-länderna plus Norge och Island) som ansvarar för att se till att EU:s konsumentskyddslagstiftning följs.

Undersökningen gjordes i november av konsumentskyddsmyndigheter i 24 EU-länder samt Norge och Island.

Undersökningen av webbplatser består av kontroller som görs samtidigt av konsumentskyddsmyndigheter i olika länder. Kontrollerna visar om säljarna följer EU:s konsumentskyddslagstiftning. Om kontrollerna visar på potentiella överträdelser av EU-reglerna kontaktar konsumentskyddsmyndigheterna de ansvariga företagen och ber dem rätta till situationen. Vid tidigare undersökningar har man fokuserat på flygbolag (2007), mobilt innehåll (2008), elektroniska varor (2009), onlinebiljetter (2010), konsumentkredit (2011), digitalt innehåll (2012), resetjänster (2013), garantier för elektronikvaror (2014), konsumenträttigheter (2015), jämförelseverktyg inom resesektorn (2016) samt telekom och andra digitala tjänster (2017).

- Annons -

Nyheter

-Annons-