Pรฅ senare tid har ett nytt fenomen uppmรคrksammats i medier. Det handlar inte om att fรถretag fรถrsรถker marknadsfรถra sig som klimatvรคnliga med hรฅllbarhet i fokus. Det handlar om att gรถra motsatsen och svara pรฅ hรฅllbarhetsfrรฅgor med tystnad.
Vad innebรคr greenhushing?
Greenhushing รคr ett fenomen som gรฅr ut pรฅ att fรถretag fรถrsรถker vara tysta om vilka klimatmรฅl de har och fรถrsรถker undvika att รถppet diskutera hรฅllbarhet med syfte att undvika att en debatt eller en diskussion om deras hรฅllbarhetsarbete startas. Anledningen till varfรถr vissa fรถretag inte vill uppge detaljer om sitt hรฅllbarhetsarbete eller visa upp sina klimatmรฅl รคr fรถr att undvika kritik frรฅn konsumenter. Genom att inte aktivt delta i samtalet om hรฅllbarhet och lyfta fram fรถretagets arbete med hรฅllbarhetsfrรฅgor kan denna diskussion inte omvandlas till nรฅgonting som fรถretaget senare kritiseras fรถr av media eller konsumenter. Fรถretag som รคgnar sig รฅt greenhushing รคr bland annat rรคdda fรถr att tappa bort konsumenter som exempelvis inte tycker att deras klimatmรฅl รคr tillrรคckligt hรถgt uppsatta eller att fรถretaget rรถr sig fรถr lรฅngsamt mot ett hรฅllbarhetsmรฅl. En artikel som har publicerats pรฅ World Economic Forum beskriver รคven oron som en del fรถretag kan ha angรฅende deras tidsmarginal. Om fรถrรคndringar inte genomfรถrs โtillrรคckligt snabbtโ enligt konsumenterna, sรฅ kan det fรฅ konsekvenser fรถr fรถretaget, eftersom fรถretaget dรฅ kan kritiseras fรถr den lรฅngsamma omstรคllningen.
Greenhushing kan รคven ha uppstรฅtt frรฅn antonymen greenwashing, vilket har varit ett uppmรคrksammat fenomen de senaste รฅren. Greenwashing har inte bara vรคckt medial uppmรคrksamhet, utan det har รคven vรคckt uppmรคrksamhet frรฅn politiskt hรฅll dรคr man har bรถrjat motarbeta detta fenomen genom striktare lagar om marknadsfรถring. Strรคngare regler angรฅende vilka inslag man fรฅr respektive inte fรฅr ha med i reklam kan ha haft en avskrรคckande effekt pรฅ en del fรถretag, som istรคllet fรถredrar tystnad angรฅende hรฅllbarhetsarbetet. Exempelvis sรฅ har EU och Australien aktivt fรถrsรถkt motarbeta greenwashing i marknadsfรถring. Detta kanske รคven bidrar till att en del fรถretag avstรฅr frรฅn att publicera nรฅgonting om hรฅllbarhet, fรถr att exempelvis inte associeras med en greenwashingskandal offentligt eller straffas fรถr det rรคttsligt. Greenhushing blir pรฅ sรฅ vis en mer subtil strategi som anvรคnds fรถr att undvika kritik och samtidigt fรถrbigรฅ att arbeta i linje med hรฅllbarhetsmรฅl, utan att det รคr lika synligt. Alla fรถretag har trots det inte den avsikten. Exempelvis kan det vara en kostnadsfrรฅga fรถr smรฅ fรถretag att ansรถka om miljรถcertifiering, vilket kanske gรถr att den uteblir. Andra fรถretag vรคljer att inte dela med sig av sina hรฅllbarhetsmรฅl och deras framsteg ifall de inte lรคngre kan uppnรฅ fรถrvรคntningarna framรถver. Eftersom det rรฅder striktare regler kring marknadsfรถring, vill fรถretag inte riskera att kritiseras av andra och dessutom bli bรถtfรคllda om deras felsteg skulle tolkas som greenwashing.
Greenhushing, รคr precis som greenwashing, en av mรฅnga termer som anvรคnds fรถr att beskriva om hรฅllbarhetsfokuset syns i reklam och isรฅfall pรฅ vilket sรคtt. Euronews har publicerat en artikel som gรฅr igenom flera av dessa termer, dรคribland:
1. Greencrowding รคr nรคr flera fรถretag gรฅr samman fรถr att tillsammans fรถrsรถka motarbeta ett miljรถproblem. Nรคr dessa fรถretag vรคl delar ett kollektivt ansvar blir det enklare att undgรฅ
kritik och inte behรถva genomfรถra nรฅgra รคndringar snabbt, eftersom alla inblandade delar pรฅ ansvaret. Detta kan dรฅ mรถjliggรถra fรถr fรถretag att fรถrdrรถja processen med att vidta olika รฅtgรคrder fรถr att gรถra sin verksamhet mer miljรถvรคnlig.
2. Greenlighting รคr en taktik som gรฅr ut pรฅ att betona en miljรถvรคnlig fรถrdel med en produkt, samtidigt som andra resurskrรคvande processer dรถljs. Pรฅ sรฅ vis framstรฅr det som att en vara รคr mer miljรถvรคnlig รคn den egentligen รคr.
3. Greenshifting innebรคr att ett fรถretag fรถrsรถker lรคgga ansvaret pรฅ konsumenten att fรถrsรถka minska sina utslรคpp istรคllet fรถr att ta ansvar fรถr att se till sรฅ att fรถretagets utslรคpp minskar.
4. Greenrinsing innebรคr att ett fรถretag vรคljer att flytta ett klimatmรฅl innan det รคr uppfyllt, exempelvis i fรถrsรถk att undgรฅ att synliggรถra att det har misslyckats med att uppnรฅ mรฅlet i tid eller att utslรคppen inte รถverensstรคmmer med mรฅlet.
Bianca M. – Info Express
Kรคllor:
โWhat is greenhushing and is it really a cause for concern?โ World Economic Forum, publiceringsdatum 2022-11-18
โWhat is greenhushing? How to spot the sophisticated greenwashing tactics being used in 2023โ, Euronews, publiceringsdatum 2023-08-14