När antalet barn blir färre och födelsetalen förväntas fortsätta sjunka inom de närmaste åren, så har den yngre generationen vänt sig till andra alternativa vägar för att tillgodose sina emotionella behov – med hjälp av husdjur.
När Kina tog bort ettbarnspolitiken för ungefär ett årtionde sedan så ökade landets investeringar i allt möjligt relaterat till barn; från barnmat och mjölkersättning till olika produkter och fabriker för att framställa saker till barnen (alla barn som förväntades vara på väg, men som aldrig blev till). Kinas födelsetal har minskat tre år i rad, tillsammans med antalet giftermål, som också har minskat med en femtedel år 2024. Men numera verkar den nya trenden visa att samhället rör sig i en ny riktning – nämligen att den yngre generationen ofta väljer att skaffa husdjur framför barn.
Mamma, pappa, hund … eller katt
Enligt en artikel i Bloomberg så beror det på att yngre människor ser husdjur som en familj, till skillnad från tidigare myter, som byggde på en tradition som såg dem som väsen. Nu förväntas djuren fylla människors emotionella behov. Antalet hushåll med husdjur förväntas öka till den grad att det förväntas uppstå ett 2:1 förhållande mellan husdjur och småbarn år 2030. Är det här en ny familjebild som har uppkommit med åren, i kontrast mot tidigare normer om kärnfamiljsidealet som familjekonstellation?
Företag som tillverkade mjölkersättning tjänade in 21% mindre mellan 2021 och 2024, vilket markerar en tydlig förlust på bara tre år (i samband med de låga födelsetalen under samma tidsperiod). Däremot finns den positiva nyheten att företag har i större utsträckning valt att satsa på produktutveckling och byta över till att tillverka produkter för husdjur. Företag har så småningom börjat rikta in sig på att producera mat till husdjur och satsa på dessa nyare produkter allt mer. Ett av dem har uppgett att de siktar på att tillverka mat för husdjur “som lever upp till standarden av barnmat”. Husdjursindustrin förväntas ligga på ett värde av 49 miljarder dollar inom några år.
Framväxten av en ny marknad
Sedan pandemin har miljontals fler kineser valt att skaffa husdjur. Följden har blivit en industri som vill ta hand om dem och säkerställa att djuren får sina behov tillgodosedda, med fler än 4,7 miljoner husdjursinriktade företag i landet. Det finns för tillfället fler än 32 000 hunddagis och 38 000 affärer för enbart husdjursartiklar och mat, något som har ökat med två tredjedelar. Antalet veterinärkliniker har också ökat med 60% till 731 000. Med en ny utvecklingspotential i sikte har även antalet investeringar inom olika företag kopplade till produkter för husdjur ökat. Nya företag på marknaden får miljontals dollar som investeras i husdjurens olika behov, som exempelvis tjänster för klippning och trimning av pälsar och tillbehör som burar och vagnar.
En utmaning som står i vägen för företagens expansion för att kunna vinna potentiella kunders förtroende är däremot kvalitén. Många företag som har expanderat fort har kritiserats för att felaktigt marknadsföra sina produkter och att i vissa fall även helt vilseleda konsumenter om produkterna som säljs. En skandal innefattade bland annat husdjurens mat, där en frabriksägare som producerade maten uttalade sig så här under en pågående granskning: “Det enda som är sant på förpackningen är vikten”. I kölvattnet testades maten och resultatet från laboratorietest visade även bland annat på att en del burkar innehöll en bråkdel av proteinet som marknadsfördes på innehållsförteckningarna och att vissa innehöll bakterier. Detta har väckt kritik mot företagen i media och folk har uttryckt behovet av att utreda ärendena och ställt sig positiva till ökade riktlinjer för företag och råd för konsumenter kring liknande frågor.
En anpassad och modern vardagsstruktur
Eftersom djur- och kattägare vill att deras husdjur ska behandlas väl och har målet att göra “det bästa för sitt husdjur”, har ytterligare tjänster tagit fart. Precis som föräldrarna har möjlighet att välja skolskjuts för barnen har ägarna rätt att kunna välja skjuts för att underlätta för djuren att transporteras till hunddagis och flygplatser. Ägarna får i vissa fall även möjlighet att kunna titta till djuren. Exempelvis får hundägare följa med hundarna via livestreams under tiden som bussen tar med dem till hunddagis. Vissa hunddagis har anpassats till hundarnas olika behov och erbjuder hinderbanor, utformade efter deras aktivitetsnivå. Det är även möjligt att ha inslag av undervisning och “träna upp” hundarna. Vissa ägare har uttryckt att de har inspirerats av “riktiga” dagis för barn och att de vill erbjuda dagis likt de för barn.
Marknadsanpassningarna gör det tydligt att företag är dels benägna och dels villiga att anpassa sig till husdjurens ökade popularitet och ägarnas vilja. Det verkar som att samhället är flexibelt gällande folks önskemål om att skaffa husdjur framför att skaffa barn – åtminstone rent ekonomiskt.
Källor:
As China’s Birth Rate Drops, Pampered Pets Reap The Benefits”, Bloomberg, publicerad 2025-03-11