Med fossilbränslefri värme i lokalerna, biogas i tjänstebilarna, el från förnybara energikällor och mer tågresor i tjänsten, går Helsingborgs stads resa mot fossilbränslefrihet vidare. På tre år har koldioxidutsläppen från stadens uppvärmning, drivmedel och tjänsteresor med egen bil eller flyg minskat med 17 procent.
Arbetet har drivits i det EU-finansierade projektet Fossilbränslefria kommuner i samarbete med nio andra kommuner i Skåne. Nu har projektet avslutats.
– När vi gick med i projektet för tre år sedan var vi redan långt framme. Därför är det extra kul att vi kan fortsätta att göra skillnad. Men vi är inte helt nöjda förrän vi når målen på alla områden, säger Anna Aguayo Kjellman, energiexpert och projektledare.
Tillsammans lyckades de tio kommunerna att nå 100 procent fossilbränslefri el, öka andelen förnybar energi i sin uppvärmning från 76 till 90 procent och höja andelen fossilbränslefria drivmedel från 35 till 61 procent mellan 2015 och 2018. Det betyder att projektets gemensamma mål är uppnått.
I Helsingborgs stad har bytet från bensin till biogas i stadens tjänstebilar och utfasningen av naturgas och olja i uppvärmningen varit avgörande för resultatet. Även stadens klimatväxlingsprogram, där en avgift på 50 procent av kostnaden för flygresor och resor med egen bil i tjänsten läggs i en pott som finansierar resor med kollektivtrafik och elcyklar, har bidragit till resultatet. Under 2018 minskade både antalet flygresor och antal mil med egen bil i tjänsten med 30 procent jämfört med 2016. Samma period ökade andelen Stockholmsresor med tåg från 42 till 65 procent.
– Att byta ut flygresorna mot tågresor är nödvändigt för att bryta vårt fossilberoende. Men vi ska också gå före och visa vägen mot en hållbar framtid för invånare och företag, säger Elin Sundqvist, miljöstrateg och projektledare.
Kommunanställda bilpendlare som blivit ”testtrampare” och provat att cykla till jobbet under sex veckor har också ökat medvetenheten om resornas betydelse för omställningen. 80 procent av de 60 deltagarna i kampanjen säger att de vill fortsätta att cykelpendla efter testperioden.
– Flera rapporter visar att den som cyklar till jobbet, cyklar ofta även i tjänsten. Därför är våra kollegors egna vardagsbeslut minst lika viktiga för omställningen som stadens interna riktlinjer och resepolicys, säger Emma Kangas som arbetat med kampanjen.
Helsingborgs stad deltog i Fossilbränslefria kommuner tillsammans med Båstad, Eslöv, Hässleholm, Höör, Kristianstad, Lund, Malmö, Tomelilla och Trelleborg.