Biluthyrning: Tydligare och mer transparent prissättning tack vare EU

På uppmaning av EU-kommissionen och EU:s konsumentmyndigheter har fem branschledande företag – Avis, Europcar, Enterprise, Hertz och Sixt – ändrat hur de presenterar sina biluthyrningspriser för att göra dem helt transparenta för konsumenterna.

Företagen hade inte fullgjort sina åtaganden i tillräckligt hög grad för att kommissionen och konsumentmyndigheterna skulle anse att de fullt ut uppfyllde kraven i EU:s konsumentlagstiftning. Den bedömning som publiceras i dag visar att Enterprise och Sixt nu har genomfört alla nödvändiga förändringar. Avis har lovat att genomföra resterande ändringar senast i maj 2019. Europcar, som numera även inkluderar Goldcar, kommer att ha genomfört de förändringar som återstår senast i juni 2019. Hertz har lovat att genomföra alla nödvändiga förändringar senast första kvartalet 2020.

– Tack vare våra påtryckningar kommer man inte längre få några obehagliga överraskningar när man hämtar ut sin hyrbil, säger Věra Jourová, kommissionär med ansvar för rättsliga frågor, konsumentfrågor och jämställdhet. Det är ytterst frustrerande att börja sin semester med att behöva betala oförutsedda extraavgifter och läsa igenom komplicerade avtal. Jag vill att Europas konsumenter ska kunna njuta maximalt av sina semestrar och inte behöva oroa sig för att slutnotan blir en otrevlig överraskning.

Det här har företagen lovat:

  • Alla kostnader ska vara inkluderade i det totala bokningspriset: det annonserade priset på webbplatsen kommer nu att motsvara det slutliga priset för konsumenterna. Priset måste inkludera alla tillkommande kostnader som särskilda tankningsavgifter, premiumplatsavgifter, tilläggsavgifter för unga bilförare eller envägshyra om bilen ska lämnas på en annan plats än där den hämtades.
  • Uthyrningstjänsterna ska beskrivas klart och tydligt i villkoren på alla nationella språk:konsumenterna ska inte ställas inför otydlig eller vilseledande information om de viktigaste delarna av uthyrningen såsom fria mil, bränslepolicy, avbokningsbestämmelser, depositionskrav osv.
  • Det ska tydligt framgå vad eventuella tillval kostar och omfattar, särskilt när det gäller självriskreducering. Det ska göras klart vad som ingår i grundhyran vad gäller skador och framför allt vad föraren därutöver kan bli tvungen att betala. Om en tilläggsförsäkring eller skadeförsäkring köps ska det även där tydligt anges vad som ingår innan konsumenten undertecknar avtalet.

Vad händer nu?

EU-kommissionen och de nationella konsumentmyndigheter som ingår i nätverket för europeiskt samarbete i konsumentskyddsfrågor kommer att noga följa genomförandet av resterande ändringar. Även om de företag som berörs av detta utgör två tredjedelar av alla privata biluthyrningsfirmor i EU finns det andra aktörer – mellanhänder och mindre företag – som också spelar en viktig roll på denna marknad. Myndigheterna och kommissionen kommer att fortsätta att övervaka alla aktörer för att se till att de till fullo respekterar EU:s konsumentskyddsregler.

Om företagen inte fullgör sina åtaganden kan konsumentskyddsmyndigheterna komma att vidta rättsliga åtgärder.

Bakgrund

EU:s förordning om konsumentskyddssamarbete samlar de nationella konsumentmyndigheterna i ett europeiskt konsumentskyddsnätverk där en myndighet från ett land kan be sin motpart i ett annat land om hjälp för att samordna åtgärderna mot utbredda problem. Kommissionen underlättar samarbetet.

Med den brittiska konkurrens- och marknadsmyndigheten (CMA) som samordnare tog nätverket för samarbete i konsumentskyddsfrågor kontakt med de fem stora biluthyrningsföretagen sedan allt fler klagomål inkommit till de europeiska konsumentcentrumen. Arbetet har fått stöd från EU-kommissionen.

Under denna dialog, som avslutades 2017, förbättrade biluthyrningsföretagen – dvs. Avis Budget Group, Enterprise Rent-a-Car, Hertz Europe Limited och Sixt SE och Europcar Mobility Group – sina affärsmetoder, avtalsvillkor och interna policy. Kommissionen och konsumentmyndigheterna var dock inte nöjda med hur företagen fullgjort vissa av sina åtaganden och uppmanade dem därför att genomföra ytterligare förbättringar. 

Läs mer

Samordnade konsumentskyddsinsatser

Leaseurope Guidelines

Nätverket av europeiska konsumentcentrum

1




- Annons -

Nyheter

-Annons-