EU skärper reglerna mot dold politisk reklam

Bra att läsa

Från och med oktober 2025 träder nya EU-regler i kraft för politisk annonsering. Målet är att öka insynen i vem som betalar för politisk reklam – både online och offline – och att minska risken för otillbörlig påverkan inför val.

De nya reglerna är en del av EU:s bredare arbete för att skydda demokratin i den digitala tidsåldern. All betald politisk reklam måste nu tydligt märkas som sådan och innehålla uppgifter om vem som finansierat den, vilket val eller vilken folkomröstning den gäller, hur mycket som betalats och om riktad annonsering har använts.

Särskilt fokus ligger på digitala plattformar. För politisk reklam på nätet blir det obligatoriskt att ange vem som står bakom kampanjen och varför just vissa personer har fått se den.

Riktad annonsering får endast användas under strikta villkor. Personuppgifter får behandlas enbart med uttryckligt samtycke, och känsliga data – såsom politiska åsikter, etniskt ursprung eller religiös tillhörighet – får inte användas för att profilera väljare.

För att motverka yttre påverkan förbjuds dessutom finansiering av politisk reklam från aktörer utanför EU under tre månader före ett val eller en folkomröstning i ett medlemsland.

Reglerna gäller inte enskilda personers åsiktsyttringar eller redaktionellt innehåll i medier. EU-kommissionen har även tagit fram praktiska riktlinjer för hur plattformar, annonsörer och publicister ska följa de nya bestämmelserna.

- Advertisement - Oresunds Deals

Fler artiklar

- Annons -

Senaste artiklarna