En ny studie från Köpenhamns universitet visar att även om många danskar inser vikten av att minska matsvinnet för miljön, så är den privata ekonomin en starkare drivkraft. För de flesta är det att spara pengar som styr hur de hanterar mat i hemmet, snarare än omsorg för klimatet.
Studien visar att endast 10 % av de tillfrågade danskarna anger att skyddet av klimatet är det främsta skälet till att de försöker minska matsvinnet, medan 27 % säger att ekonomiska besparingar är den främsta anledningen. Detta understryker den stora påverkan som den privata ekonomin har på konsumenters beteende, även i frågor som är så tätt kopplade till klimatförändringar.
Trots att matsvinn står för en betydande del av de globala utsläppen, är klimatmedvetenheten i detta sammanhang ofta sekundär till ekonomiska fördelar. Det betyder att åtgärder för att minska matsvinnet behöver fokusera mer på ekonomiska incitament för att verkligen göra skillnad. Konsumenterna motiveras av sin personliga vinning, vilket indikerar att nya strategier behövs för att balansera dessa drivkrafter.
Enligt forskarna behövs en kombination av bättre konsumentutbildning och starkare ekonomiska argument för att påverka attityderna och reducera matsvinnet på lång sikt. Trots medvetenheten om klimatkrisen är det tydligt att vanor och ekonomiska aspekter påverkar beslut mer än man tidigare trott.