- Uppnå klimatambitionerna och förbättra luftkvaliteten i EU
- Utsläppsfria stadsbussar senast 2035
- Tunga fordon står för 25 % av växthusgasutsläppen från EU:s vägtransporter
På onsdagen antog parlamentet nya åtgärder, som man redan kommit överens om med rådet, för att stärka målen för minskade koldioxidutsläpp från nya tunga fordon.
Förordningen, som handlar om utsläpp från nya lastbilar, bussar och släpvagnar, godkändes av ledamöterna med 341 röster för, 268 emot och 14 nedlagda röster.
CO2-utsläppen från stora lastbilar (inklusive arbetsfordon, t.ex. sopbilar, tippbilar eller betongblandare) och bussar måste minskas med 45 % för perioden 2030–2034, 65 % för 2035–2039 och 90 % från och med 2040. Fram till 2030 måste nya stadsbussar minska sina utsläpp med 90 % och bli nollutsläppsfordon senast 2035. Utsläppsminskningsmål ställs också upp för släpfordon (7,5 %) och påhängsvagnar (10 %) från och med 2030.
Enligt lagen ska kommissionen senast 2027 göra en detaljerad översyn av de nya reglernas effektivitet och effekter. Vid denna översyn kommer man bland annat att behöva bedöma om reglerna ska tillämpas på små lastbilar, vilken roll en metod för registrering av tunga fordon som uteslutande drivs med koldioxidneutrala bränslen spelar och vilken roll en koldioxidkorrigeringsfaktor skulle kunna spela i övergången till utsläppsfria tunga fordon.
Citera
Föredraganden Bas Eickhout (De gröna/EFA, NL) sade: ”Omställningen till utsläppsfria lastbilar och bussar är inte bara avgörande för att vi ska kunna uppnå våra klimatmål, utan också en viktig drivkraft för renare luft i våra städer. Vi skapar klarhet för en av de största tillverkningsindustrierna i Europa och ett starkt incitament att investera i elektrifiering och vätgas.
Nästa steg
Rådet måste fortfarande formellt godkänna avtalet innan det kan träda i kraft.
Bakgrund
Tunga fordon står för mer än 25 % av växthusgasutsläppen från vägtransporter i EU och står för över 6 % av EU:s totala växthusgasutsläpp. Enligt kommissionens lagstiftningsförslag, som lades fram i februari 2023, är en minskning av dessa utsläpp avgörande för EU:s mål att uppnå klimatneutralitet senast 2050 och minska efterfrågan på importerade fossila bränslen.
Källa: Europaparlamentet