Tre frågor till Ulrika Ringdahl, vd Invest in Skåne, som under coronapandemin inte har kunnat ta emot företag för besök i regionen eller delta på events i andra länder utan ställt om verksamheten till att bli mer digital. Fokus har även riktats mot att stödja utlandsägda bolag som redan finns i regionen för att stötta expansion och minska risken att de ska flytta tillbaka verksamheten som en följd av coronapandemin.
Hur har ni märkt av coronapandemin – får ni lika många förfrågningar som tidigare eller har intresset för regionen förändrats?
– Intresset för regionen har inte förändrats, men vårt arbete har förändrats. Mycket av vårt arbete sker ett normalt år inte i Skåne, utan ute i världen och vi har inte kunnat vara ute i världen. Vi har fortfarande deltagit i många event, konferenser och mötesplatser som har blivit digitala så vi har medverkat på den internationella arenan, men vi har inte rest. Vi har inte heller kunnat ta emot företag för besök här hemma som också är en stor av vår ordinarie verksamhet.
Har ni gjort några nya satsningar när möjligheterna att arrangera mässor och besök har minskat?
– En del som vi jobbar med är exportstöd, där har vi ställt om och jobbat via webbinarier med utbildningar till exempel om hur man säljer via Amazon. Marknadsföringen har blivit mer digital, vi har lagt ut saker som vi normalt delar ut på mässor digitalt. Vi har gjort filmer som berättar varför man ska komma hit. Vi har även ställt om och jobbar med mer de utlandsägda bolag som redan finns i regionen och se hur vi kan stötta dem. De stödpaket som funnits för företag har inte de utlandsägda bolagen alltid haft kännedom om, då har vi översatt informationen till engelska och också kontaktat dem personligen. Det har tagits emot positivt. Det sändes ut tillsammans med Business Sweden över hela landet och vi har nu dialog med ett 100-tal bolag i skånska kommuner där vi försöker titta på risker efter pandemin. Om det finns en risk att de kommer att flytta kan vi stötta dem med argument för att övertyga koncernledningen att det är här de ska vara.
Vad är regionens främsta styrkor som ni lyfter fram i marknadsföringen just nu?
– Brett är det innovation, vi ligger högt på innovationsindex och ligger generellt bra i alla mätningar. Det gör både Sverige och Danmark. Det jag skulle vilja nämna annars är möjligheten att verka grönt. Att vi jobbat mycket med hållbarhet, det finns möjlighet att bedriva sin verksamhet klimatsmart och hållbart här vilket förstås ses som positivt. Ett exempel på det är McNeil i Helsingborg som av sina ägare Johnson&Johnson stolt beskrivs som den första certifierade koldioxidneutrala siten i hela koncernen.