Malmös första cykelgata testas i Videdal

Insatserna för att öka cyklandet ytterligare i Malmö tar nu ett nytt steg. En sträcka genom Videdal blir den första cykelgatan som testas här, efter nederländsk modell.

Malmö har gjort sig känd som en cykelstad i internationell toppklass. Stora investeringar i cykelvägar, säkra cykelöverfarter, hyrcykelsystem och cykelparkeringar har gjorts de senaste åren och kommer att fortsätta.

Tekniska nämndens trafikutskott beslutade vid sitt möte idag om ett nytt inslag för cykeltrafiken: en cykelgata. Det blir en 700 meter lång etapp av Hohögsgatan i Videdal som görs om för att trafiken ska anpassas efter cyklisters villkor.
– Malmö ska ligga i framkant för nya grepp som underlättar för cykeltrafiken. Den här sträckan, som både har arbetspendling och fritidstrafik, har goda förutsättningar för att öka cykeltrafiken och att skapa en tryggare miljö för alla, säger Andreas Schönström (S), ordförande i tekniska nämnden.

Cykelgator är vanliga i nederländska, danska och tyska städer.

Gatuetappen kommer även i fortsättningen att tillåta biltrafik, men förhållandena i den fysiska miljön ändras så att cyklisterna sätter tempot för trafiken. Gatan ska också göras grönare och kännas mer inbjudande. Längs vissa delar försvinner möjligheten till bilparkering på gatan.

Målen med förändringen är både att öka cykeltrafiken och att skapa en säkrare trafikmiljö. Boende i området har tidigare vänt sig till Malmö stad för att ta upp hur bilisters fortkörningar orsakat otrygghet i området.
– Det är ett intressant experiment som vi nu genomför. Vi kommer att utreda under hösten och då besluta om hur vi går vidare. Jag vill påpeka att arbetsutskottet var enigt i denna fråga, säger Håkan Linné (L), 1:e vice ordförande i tekniska nämnden.

Några av förändringarna:
• Rekommenderad hastighetsgräns på sträckan blir 20 kilometer i timmen.
• Trafikanter från korsande vägar får väjningsplikt.
• Tre fartgupp för bilister placeras på sträckan.
• 22 träd i urnor placeras ut i gatan för att bidra till en trevligare gatumiljö.

Förändringarna genomförs under juni. En mätning av effekterna görs i september.

Fakta
• Den nya cykelgatan på Hohögsgatan löper mellan Videdalsvägen i väster till Toftanässtigen i öster. Via Toftanässtigen finns sedan en cykelväg som leder till Bara och bokskogen i Torup.
• 26 procent av Malmöbornas resor görs med cykel. Målet till år 2030 är att öka andelen till 30 procent.

- Annons -

Nyheter

-Annons-