Har du utsatts för flygförseningar? Då kan du ha rätt att begära ersättning!

Bra att läsa

Många är inte medvetna om att om deras flygresa har varit försenad i mer än tre timmar, har de rätt till att få ersättning på grund av förseningen. Detta gör att flygföretag inte betalar ut summor som de hade behövt betala ut till deras kunder. Artikeln kommer beskriva vilka krav som måste blir uppfyllda för att man ska kunna få ersättning, vilka EU-lagstiftningar som flygföretag gör sig skyldiga till att göra och hur du som resenär kan gå tillväga för att få kräva ersättning.

I Europa finns särskilda lagar inom EU angående flygresor som flygföretag måste respektera. Detta täcker EU-förordningen EC 261. En flygförsening som landar mer än tre timmar efter beräknad ankomsttid räknas som en försening med rätt till kompensation. Ersättningen kan vara från 250 euro upp till 600 euro, där man tar hänsyn till flygresans avstånd och inte till biljettpriset. Exempelvis kan en resa som har gjorts inom Europa, där sträckan som planet har färdats är kortare än 1500 km, ge en ersättning för 250 euro. Samma pris gäller om flygresan har blivit inställd. Ett annat exempel är att om en flygresa utanför EU som är längre än 3500 km har blivit försenad i mer än fyra timmar eller inställd, har du rätt att få en kompensation på 600 euro. Det är också värt att notera att du kan kräva ersättning i upp till tre år efter att flygförseningen skedde utanför EU.

Ersättningen kan också gälla för anslutningsflyg. Om man exempelvis reser med tre flygningar, som till exempel Los Angeles-New York, New York-London och slutligen London-Warszawa, måste man ta hänsyn till var förseningen skedde och vilket företag som är ansvarigt för förseningen. Om ett amerikanskt flygföretag ansvarar för resan mellan den första resan, men ett flygbolag inom EU ansvarar för de två senare delsträckorna och resan London-Warszawa är försenat i mer än tre timmar, räknas den totala sträckan från New York till Warszawa oftast in i kompensationen. Om flygresan istället är försenat på grund av en störning under resan Los Angeles-New York, kan man inte begära kompensation eftersom störningarna skedde under ett amerikanskt flygbolag.

För att sammanfatta, kan man säga att kompensation kan krävas om följande krav uppfylls:

  1. Man har blivit meddelad om flygförseningen mindre än 14 dagar i förväg
  2. Flygresan avgår från Europa eller om flygbolaget är europeiskt
  3. Förseningen inte beror på saker som inte företaget kan styra över, som exempelvis en storm, en hälsofara eller en strejk, och att enbart företaget ansvarar för förseningen.

Man ska trots allt notera att företagen ibland skyller på tekniska problem för att försvara den överbokade, inställda eller försenade flygresan även om det kan bero på företagets försumlighet i att upprätthålla rutiner, och i det fallet har du rätt till ersättning. Var också uppmärksam vid meddelanden om dåligt väder, i synnerhet om andra flygresor till samma destination avgår medan ditt flyg inte gör det.

Det finns många fler saker att notera angående förseningar, och på grund av tidsbrist eller en omedvetenhet om att man kan få ersättning, är många inte insatta i sina rättigheter. Därför erbjuder AirHelp tjänster som informerar resenärer om deras rättigheter angående problem med flygresor och kompensationen som de har rätt till att få.

AirHelp är ett företag som aktivt arbetar med att hjälpa flygresenärer att få kompensation som de har rätt till att få vid flygförseningar, inställda flygresor och överbokade flyg. Företaget har erfarenhet av att ha hjälp miljontals människor få sin ersättning, och kan enkelt nås genom deras app, eller genom kontaktuppgifterna på deras hemsida. AirHelp förklarar också utförligt vad som ger rätt till ersättning och inte på deras hemsida. Företaget har finns i över 30 olika länder och arbetar ständigt med att tydliggöra lagstiftningarna som gäller än idag. Om du någonsin skulle behöva hjälp med att kräva ersättning, kan du på ett enkelt sätt ta kontakt med AirHelp.

Artikel av Bianca M. Info Express
PR – X Solutions HB – hello@infoexpress.se

Foto/källa: AirHelp
- Advertisement - Oresunds Deals

Fler artiklar

- Annons -

Senaste artiklarna