Vi beklagar djupt om du drabbas av den pågående strejken, som leder till förseningar och inställda flyg. Vi gör allt vi kan för att hjälpa våra resenärer.
Är mitt flyg påverkat av en strejk?
SAS strävar efter att nå en lösning så snart som möjligt för att minimera att kunder påverkas.
Flygningar som utförs av SAS samarbetspartners omfattas inte av strejken.
Innan du åker till flygplatsen, vänligen kontrollera status på ditt flyg eller på Mina bokningar.
Flyg som inte påverkas av strejken
Flyg som opereras av våra partners berörs inte av strejken. Se här om ditt flyg är påverkat
SAS erbjuder nu frivillig ombokning utan kostnad, för passagerare som är oroade för att deras reseplanering kan påverkas av pilotstrejk från den 26 april.
Erbjudandet om kostnadsfri ombokning gäller för SAS opererade flygningar. Flygningar som utförs av våra partners berörs inte av en strejk och där gäller ordinarie regler för ombokning.
Vi erbjuder våra passagerare möjlighet till frivillig, kostnadsfri ombokning påMina bokningar, även om flyget ännu inte har påverkats eller ställts in, under förutsättning att följande villkor är uppfyllda:
· Du flyger med SAS
· Flyget inte är inställt
· Avresedatumet för ditt flyg är mellan 26-29 april 2019
· Ditt biljettnummer börjar med 117
· Din biljett är utställd den 24 april 2019 eller tidigare
· Din ursprungliga SAS-biljett har bokats via SAS webbplats, SAS app eller SAS Call Center
· Om du bokat via en resebyrå eller researrangör, vänligen kontakta dem direkt
Du kan ändra till ett annat datum med SAS-flyg till samma destination om samma serviceklass är tillgänglig som i din ursprungliga biljett. Ditt nya avresedatum kan tidigast vara mellan 06 maj 2019 och 30 september 2019.
Du kan inte själv boka om din biljett online om du reser med spädbarn, beställt specialmat, är ensamresande barn, har bokat med assistans eller transport med rullstol eller av husdjur.
Om du väljer att själv boka om din resa står SAS inte för några kostnader som, men inte begränsat till, hotell, mat, mark- eller flygtransporter.
Bokade du din biljett via resebyrå eller researrangör? Vänligen kontakta dem för mera information.
Är ditt flyg inställt?
Du har tre alternativ, oavsett biljettyp:
1. Invänta ombokning till nästa tillgängliga flyg
Om ditt flyg blir inställt, så påbörjar vi direkt en ombokningsprocess. När vi har bokat om dig, skickar vi ett meddelande via SMS. Om du har bokat din biljett via en resebyrå, kan du kontakta dem direkt för att få reda på dina ombokningsalternativ.
2. Boka om till ett flyg vid ett senare datum
För bokningar gjorda via SAS, vänligen kontakta oss på 0770-727 727.
Om du har bokat din biljett via en resebyrå, kan du kontakta dem direkt för att få reda på dina ombokningsalternativ. Om du flyger charter, det vill säga med flygnummer SK7000 – SK7999, ber vi dig att kontakta din researrangör. Du hittar kontaktinformation i dina resedokument.
3. Avboka din biljett och få pengarna tillbaka
Om ditt SAS-flyg har blivit inställt eller är försenat mer än tre timmar och du inte längre vill genomföra din resa, har du rätt till full återbetalning av din biljett. Observera att vårt ansvar att ersätta dig för merkostnader (exempelvis för hotell och måltider) upphör så snart du har avbokat din biljett.
Så här begär du återbetalning vid inställt flyg: Om du har bokat din biljett via SAS och ditt biljettnummer börjar med 117, kan du begära återbetalning på sas.se/storningar. Om du vill, kan du begära återbetalning vid ett senare tillfälle.
Om du har bokat din biljett via en resebyrå eller researrangör, måste du vända dig till dem, eftersom vi bara kan ersätta den person eller det företag som har gjort bokningen.
A) Om SAS har bokat om dig till ett flyg med avresa INOM 24 TIMMAR från din ursprungliga avgångstid:
· Om vi har erbjudit dig en ny avresa, men du väljer att arrangera egen transport, har du fortfarande rätt till full återbetalning av din outnyttjade SAS-biljett. Däremot får du ingen ersättning för den alternativa transporten.
· Kom ihåg att avboka din biljett via SAS eller din resebyrå/researrangör, för att få återbetalning av din outnyttjade SAS-biljett (se ovan under punkt 3 ”Så här begär du återbetalning av inställt flyg”).
· Observera att vårt ansvar att ersätta dig för merkostnader (exempelvis för hotell och måltider) upphör så snart du har avbokat din biljett.
B) Om SAS har bokat om dig till ett flyg med avresa 24 TIMMAR ELLER MER efter din ursprungliga avgångstid:
· Om vi inte kan boka om dig till ett nytt flyg inom 24 timmar från din ursprungliga avgångstid, kan du köpa en annan flyg-, tåg- eller bussbiljett, alternativt hyra en bil. Vi ersätter prisskillnaden mellan den oanvända SAS-biljetten och kostnaden för din nya transport under jämförbara transportvillkor, mot uppvisande av kvitto. Om du väljer en alternativ transport, kom ihåg att avboka din SAS-biljett för att få återbetalning av din oanvända biljett.
· Observera att kostnaden för din alternativa transport måste vara i samma prisklass som din ursprungliga biljett. Om du väljer att köpa en ny flygbiljett, ersätter vi dig bara för en resa i samma serviceklass som din ursprungliga SAS-biljett.
· Kom ihåg att kontrollera med ditt försäkringsbolag om de kan täcka ytterligare kostnader.