Regelkrångel är ett stort hinder för tillväxt, men nu kan det bli enklare att starta och driva företag i Sverige. I dag lämnar Tillväxtverket en rapport till regeringen med konkreta förslag på regelförenklingar för svenska företag.
Under hösten 2019 genomförde näringsminister Ibrahim Baylan Förenklingsresan. Ministern träffade företag och organisationer på olika orter runt om i Sverige för att diskutera möjligheterna att förenkla för företag. Tillväxtverket fick därefter i uppdrag av regeringen att sammanställa och konkretisera förenklingsförslag för företag med utgångspunkt i erfarenheterna från resan.
– Förenklingar för företag skapar förutsättningar för utveckling och jobb i fler och växande företag. Det stärker svenska företags konkurrenskraft och Sveriges attraktionskraft för internationella investeringar, säger Gunilla Nordlöf, generaldirektör på Tillväxtverket.
Tillväxtverket lämnar förslag på konkreta förenklingar inom följande områden:
- Tillsynsavgifter inom alkohol- och tobaksområdet
- Kör- och vilotider inom transportområdet
- Information vid regelgivning
- Hotelltillstånd
- Mervärdesskatt
Konkreta förslag kan ge betydande effekter
Under arbetet har Tillväxtverket involverat representanter för företag, myndigheter och intressenter. Detta för att identifiera hinder och möjliga förenklingar utifrån flera perspektiv och samtidigt säkerställa att de förenklingsförslag som läggs fram faktiskt åtgärdar de problem som företagen upplever. Konkreta förenklingsförslag kan resultera i betydande effekter för en enskild bransch eller en viss typ av företag. Initiativ som utgår från företagens behov och synpunkter är viktiga för att lyckas med förenklingsarbetet och Förenklingsresan är ett mycket gott exempel på ett sådant initiativ.
– Vi vill passa på att rikta ett stort tack till alla företag som har deltagit på resan, delat sina erfarenheter av regelkrångel och bidragit med förslag på förenklingar. För varje konkret förenkling vi kan genomföra kan företagen lägga mer tid på att driva och utveckla sin verksamhet. Det är extra angeläget nu för att stödja företagen i Coronakrisen, säger Anna Johansson, avdelningschef på Tillväxtverket.