Nattåg mellan Malmö-Köln kan få danskt stöd

Bra att läsa

I Sverige har regeringen valt att satsa på att utreda möjliga nattågsrutter ner till Europa. Förslaget som är mest troligt är en rutt mellan Malmö-Köln. I Danmark är man mer avvaktande och ser att en satsning på nattåg både är kostsamt och svårt att genomföra, men kan komma att stötta det svenska initiativet. Under ett möte arrangerat av Forum for Nordisk Jernbanesamarbeide möttes de olika åsikterna.

I en delrapport som släpptes i januari förkunnade Trafikverket att sträckan Malmö-Köln vore bästa alternativet för en nattågsrutt ner till Europa. Lennart Lennefors, strategisk planerare på Trafikverket, förklarade under sin presentation att flera olika destinationer och rutter har diskuterats i analysarbetet, men att valet fallit på Köln.

– Köln har fantastiska anslutningar med korta rutter till flera europeiska städer, sa han.

Även nattåg mellan Stockholm och Hamburg, via Malmö och Köpenhamn, är under utredning. Andra destinationer som Berlin är intressanta, sa Lennart Lennefors, men Trafikverket har sett begränsningar med bland annat trängsel på bangården i Hamburg och på spåren till Berlin och Bremen. Därför ses Hamburg som en rimlig slutdestination. Trafikverket kommer att fortsätta utreda alternativen fram till att man lämnar sin slutrapport den 30 april.

Än så länge har ingen liknande satsning gjorts på nattågstrafiken i Danmark, som också ligger betydligt närmre kontinenten och som har flera dagliga avgångar till Hamburg från Köpenhamn. 2014 upphörde all dansk nattågstrafik ner till Europa sedan DSB och tyska Deutsche Bahn kommit överens om att det inte fanns tillräcklig ekonomi i det. Nattåg inrikes i Danmark är inte heller aktuellt, även om passagerartåg går mellan Köpenhamn och Århus på natten, men då erbjuds inga sovplatser. Som en kommentar på Trafikverkets delrapport förklarade transportministern Benny Engelbrecht (S) att man kommer ”göra vad man kan för att stödja det svenska initiativet”. Ifall det blir tal om ekonomiskt stöd är det upp till Folketinget att avgöra det, har han sagt. Tågen mellan Malmö och Köln kommer att gå över Jylland på vägen mot Tyskland.

Henrik Sylvan, från Danmarks Tekniska universitet, kallade under sin presentation nattåg för en ”mindre niche-orienterad marknadsprodukt” och att förbindelser ner till Europa kommer att förbli olönsamma och svåra att koordinera. Han menar att ifall nattåg är ett sätt att minska flygresandet så har det en minimal effekt och berör inte särskilt många flygrutter.

– Den största tillväxten ligger i de dagliga tågförbindelserna, sa han.

Han förklarade även att Danmark ligger långt efter övriga nordiska länder när det gäller passagerarkilometer med tåg. Vilket bör förklaras med flera felinvesteringar och renoveringar av tåginfrastrukturen som tar tid och påverkar danskarnas intresse för att resa med tåg. Förra året invigdes dock höghastighetsbanan mellan Köpenhamn och Ringsted, som senare blir en delsträcka på väg mot den framtida tågtunneln under Fehmarn Bält.

De framtida nattågsrutterna från Sverige kan bli verklighet först 2022-2023 enligt Trafikverkets utredning. Avgörande för tidsplanen är hur lång tid upphandlingsförfarandet tar, medan om det blir direkttilldelning så kan det gå snabbare. Även från svenskt håll är man varse att rutterna inte kommer att bära sina kostnader, utan man räknar med att skattebetalarna behöver skjuta till cirka sex miljoner euro för att sträckan Malmö-Köln ska gå runt.

– Åtminstone inledningsvis. Det är en också siffra som förutsätter trafik året om. Men om man väljer att inte köra vintertid till exempel, så blir den siffran lägre, förklarade Lennart Lennefors, inför besökarna.

Frågan om skattebetalarna ska betala för nattåg ner till Europa väckte en del diskussioner under mötet. Carl Adam Holmberg, affärschef på Snälltåget, menade att tåglinjer ska bedrivas på kommersiella grunder och förklarade att Snälltåget har utökat antalet avgångar med nattåg ner till Berlin med 150 procent under 2020, utan att få något statligt stöd. (News Øresund – Erik Ottosson)

Fakta: Privata nattågsoperatörer

ÖBB: Österrikiskt bolag som driver nattågstrafik mellan Österrike och flera storstäder som Berlin och Bryssel. I år inleds daglig trafik även till Amsterdam. Får statligt stöd.

Snälltåget: Snälltåget, med franska Transdev som ägare, bedriver kommersiell nattågstrafik mellan Malmö – Stockholm – Åre och Malmö – Berlin. Kör även dagtid mellan Malmö – Stockholm. Har inget statligt stöd. Ökade ifjol antalet passagerare på Berlin-rutten med 45 procent.

- Advertisement - Oresunds Deals

Fler artiklar

- Annons -
- Annons - Annonsera hos oss

Senaste artiklarna