Fler svenska turister vänder sig till hotellreceptionen än till sitt försäkringsbolag för att få hjälp med vård under utlandsvistelse, enligt en undersökning från försäkringsbolaget If. – Generellt bör man undvika hotelläkare, säger Ifs reseförsäkringsexpert Jenny Rudslätt.
Efter dagar av utflykter, häng vid poolen och dopp i havet händer ibland det som ingen vill råka ut för på utlandssemestern: du eller någon i sällskapet blir sjuk. Vad gör man?
I en undersökning som YouGov har genomfört på uppdrag av försäkringsbolaget If uppger hela 45 procent att de skulle vända sig till hotellreceptionen för att få hjälp. Endast 26 procent skulle ringa till sitt försäkringsbolag eller till SOS International.
– Det är inte bra. Generellt bör man undvika att gå till hotellets läkare. Går man istället via sitt försäkringsbolag eller SOS International så vet man att man får en kvalitetssäkrad vård som godkänns av försäkringsbolagen, säger Jenny Rudslätt, reseförsäkringsexpert på försäkringsbolaget If.
Risk för dyra, onödiga och tidskrävande behandlingar
Under sommaren anmäls flest skadeärenden från svenskarnas semesterfavorit Spanien, men också Turkiet och Grekland ligger högt upp bland skadeländerna, enligt SOS International. Även om standarden på sjukhusen är bra i många av länderna finns det andra risker med att söka vård utomlands på egen hand. Det händer att sjukhus utnyttjar det faktum att en patient är turist – med ett försäkringsbolag som betalar – och därför ordinerar fler undersökningar och mer behandling än vad som krävs.
– Går du till en doktor som du har hittat via, till exempel, hotellets rekommendation kan du dessutom riskera att själv få ligga ute med stora summor pengar då privata sjukhus ibland kräver ett kreditkort som garanti för att de ens ska ta in dig, säger Jenny Rudslätt.
Även New York i USA är ett populärt resmål hos svenskarna på sommaren, ett land där överbehandling är särskilt vanligt förekommande.
– Vi har sett fall av extrem överbehandling i USA. Dels finns det ett ekonomiskt intresse, men det är också av rädsla för att göra fel och bli stämda som amerikanska läkare ordinerar vård som kan vara överflödig, dyr och tidskrävande, berättar Jenny Rudslätt.
Vänd dig till ditt försäkringsbolag eller SOS
För att undvika onödiga behandlingar, eller att behöva ligga ute med stora summor pengar, finns det en enkel regel:
– Ta kontakt med försäkringsbolaget eller SOS International direkt för att få rätt vård och rätt ekonomisk ersättning – och ta inte några förhastade beslut. Det är också viktigt att känna till att reseskyddet enbart gäller för olycksfall och sjukdomar som inte gått att förutse, så om man känner av besvär redan innan resan påbörjas ska man kontakta sitt försäkringsbolag före man åker iväg.
I undersökningen uppger fyra procent att de skulle kontakta svensk vård via en app om de blev sjuka utomlands.
– En vårdapp är ett smidigt sätt att få kontakt med en läkare som inte kräver några dyra telefonkostnader. Även om If godkänner intyg från appläkare är det inte självklart att alla försäkringsbolag gör det, det behöver man kolla upp. Men att gå till hotelläkaren – det ska man inte göra, avslutar Jenny Rudslätt.
Resultatet från undersökningen:
Vem är den första du vänder dig till om du blir sjuk utomlands och behöver söka vård?
Frågar i hotellreceptionen 45%
Jag googlar närmaste läkare | 8% |
Jag ringer svenska vårdguiden | 8% |
Jag ringer mitt försäkringsbolag/SOS International | 26% |
Jag kontaktar svensk sjukvård via en app | 4% |
Annat | 10% |
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 21-31 mars 2019 har sammanlagt 3 510 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige. I resultatet ovan har vi plockat bort dem som uppger att de inte reser utomlands.
Ifs råd om du blir sjuk på resan:
- Ring ditt försäkringsbolag eller SOS International om du eller någon i din familj blivit så sjuk eller skadad på resan att det behövs läkarvård. Personalen hos SOS kommer att hjälpa dig med alla kontakter med läkare och annan sjukvårdspersonal.
- Spara intyg, kvitton och annan dokumentation om din vård.
- De flesta hemförsäkringar innehåller ett reseskydd som ofta varar i upp till 45 dagar. Se till att ha koll på hur din försäkring fungerar. Vissa länder kräver ett särskilt intyg som visar att du har en reseförsäkring. Kolla upp vad som gäller i landet du reser till.
Om oss
Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Antalet anställda är 6 700. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.
Kontakt
- Försäkringsbolaget If
Barks väg 15, Bergshamra106 80 STOCKHOLM
0771-43 00 00
http://www.if.se - Jessica Hjälmered
Pressansvarig (föräldraledig)
jessica.hjalmered@if.se - Osvald Wiklander
Vik. pressansvarig
0733 86 60 56
osvald.wiklander@if.se - Pressjour
08-792 70 40