Med konceptet ”Vinter i København” vill kommunen skapa mer stadsliv under årets mörkaste månader. Ett nytt sekretariat ska samla kulturaktörer och näringsliv för att utveckla vinteraktiviteter och locka fler besökare till huvudstaden
När kylan biter och mörkret sänker sig kan Köpenhamn lätt kännas stillsam. Det vill kommunen ändra på. I budgetavtalet har därför 10,5 miljoner danska kronor avsatts till att etablera konceptet ”Vinter i København”, som ska ge staden mer liv och fler kulturella upplevelser under vintermånaderna.
Initiativet kommer från kultur- och fritidsborgmästare Mia Nyegaard (RV), som påpekar att december klarar sig tack vare julen, men att stadens kultur- och näringsliv ofta kämpar under årets första månader.
Ett nytt sekretariat får nu i uppdrag att utveckla och stödja vinteraktiviteter, fungera som gemensam kontaktpunkt för aktörer och underlätta arbetet med tillstånd och godkännanden. Dessutom ska en samlad kommunikation skapa en röd tråd mellan etablerade evenemang som Copenhagen Light Festival, Winter Pride och Gaming Week samt nya initiativ som pop up-arrangemang eller vinterbad.
I augusti hölls en konferens med över hundra deltagare från kultur- och näringslivet. Den resulterade i tio rekommendationer – bland annat ökat fokus på hållbarhet, samarbete med utbildningsinstitutioner och bättre möjligheter att använda stadens torg och platser för vinterevenemang.
Förhoppningen är att satsningen inte bara ska stärka livet för stadens invånare, utan också locka fler nationella och internationella gäster till Köpenhamn under vinterhalvåret.