Tidigare vd: dansk-svensk kulturmix ger företag en spännande utgångspunkt

Johan Röstin, tidigare vd för Forsea respektive Copenhagen Malmö Port, anser att det är positivt för utveckling och innovation att blanda dansk och svensk kultur. Foto: Forsea

Efter att ha suttit på nyckelpositioner inom infrastruktur i Öresundsregionen – både som vd för Copenhagen Malmö Port och senast Forsea – har Johan Röstin lång erfarenhet av att arbeta svensk-danskt. Han ser de de kulturella skillnaderna mellan länderna som positiva för innovation och utveckling, eftersom de ger helt andra perspektiv. Samtidigt ser han utmaningar i att Köpenhamn är en huvudstad medan Malmö är en mer perifer stad i Sverige. 

För Johan Röstin sträcker sig arbetet i Öresundsregionen långt tillbaka i tiden. Sedan 1998 har han arbetat i både danska och svenska företag, bland annat SAS Cargo Group och Schenker AB, och det är därför inget konstigt att han under de senaste elva åren har varit vd för både Copenhagen Malmö Port (CMP) och Forsea – två företag som knyter samman Danmark och Sverige.

Under sin tid i Forsea, färjerederiet som trafikerar linjen mellan Helsingborg och Helsingör, har Johan Röstin lanserat ett nytt varumärke, arbetat med att stärka organisationen och fortsatt arbetet med att lansera en grönare profil som bland annat omfattar batteridrivna färjor.

I CMP har han bland annat varit med om att bygga en ny hamn i Malmö och en ny kryssningsanläggning i Köpenhamn. Det har enligt Johan Röstin också bidragit till en stor ökning av antalet kryssningsfartyg, turister och arbetsplatser i regionen. Han menar att det är positivt att Danmark och Sverige kan jobba tillsammans.

– Blandade kulturer, öppna sinnen och respekt för olikheter är fantastiskt. Vi svenskar och danskar förstår varandra, men vi är helt olika i vårt sätt att resonera, vilket jag upplever som väldigt positivt. För vi kan jobba ihop och det innebär inte att den ena har mer rätt än den andra, bara att man har olika perspektiv på saker och ting – och olika utgångspunkter. Det tycker jag är spännande, säger Johan Röstin.

Med hänvisning till den nya hamnen i Malmö och den nya kryssningsanläggningen i Köpenhamn fortsätter han:

– Det gjorde att Copenhagen Malmö Port fick en väldigt bra utgångspunkt för att blanda två olika kulturer. Det handlar om en mer perifer landsortsstad, Malmö, och en huvudstad, Köpenhamn, som har helt olika syn på hur en hamn ska fungera. Därmed skapade man ett spännande företag som är ”one of a kind” i världen och har stått modell för hamnbranschen i hela världen. Det är fantastiskt, säger han.

Den globala coronapandemin har minskat intäkterna för både CMP och Forsea under våren, i och med att såväl antalet kryssningsturister som färjeresenärer minskat. Foto: CMP-Dennis Rosenfeldt

Politiska beslut låg bakom att man år 2001 etablerade Copenhagen Malmö Port, med en direkt koppling till att Öresundsbron byggts och att det därmed skapats nya möjligheter för transport och logistik. Brons tillblivelse har bidragit till att öka den fria arbetsmarknaden mellan Danmark och Sverige, men enligt Johan Röstin står Öresundsregionen fortfarande idag inför utmaningar och gränshinder som gör att arbetsmarknaden trots allt inte verkar vara så fri som den kunde ha blivit efter att Öresundsbron öppnade.

– Jag tror att vi har barriärer som handlar om beskattning mellan de två länderna. Vi har barriärer som handlar om att om du ska arbeta som exempelvis sjuksköterska eller läkare i Danmark eller Sverige ska du ha en legitimation och vi har helt olika kriterier för legitimationer, säger han.

Den största utmaningen ser han i att regionen alltså förbinds av en huvudstad på den danska sidan och en mindre stad på den svenska. Dessutom pekar han på att de danska politikerna och folketinget befinner sig i Köpenhamn när de fattar beslut, medan beslutsfattandet i Sverige sker långt från regionen. Det är ett problem, menar Johan Röstin, som uppfattar att politikerna i Stockholm inte är intresserade av att ta beslut som rör Öresundsregionen.

Trots det menar han att Öresundsregionen står starkt och har en god grund för den fria arbetsmarknaden, med Kastrup som centrum för en stark infrastruktur, mycket forskning, många huvudkontor för globala företag och bra universitet. Detta anser han att regionen ska upprätthålla för att locka kompetent personal och samtidigt göra regionen ännu mer attraktiv.

News Øresund – Camilla Neve Lieknins

Annons