Sydsvenskt konsortium testar framtidens elvägar

ELVÄG. Grafik: Peter Nyrell

En vägsträcka som kan ladda elfordon under färd ska byggas och testas i Lund. Bakom initiativet står Elväg Syd, ett konsortium bestående av aktörer från näringsliv, universitet och offentlig sektor. Bland aktörerna finns Lunds tekniska högskola och lundabolaget Elonroad som har utvecklat den tekniska lösningen. Trafikverket är beställare och huvudfinansiär.

– Den lösning vi kommer att testa bygger på skenor i vägen som bara strömsätts direkt under fordonen som laddas. Vägen identifierar fordonet och allt från laddning till betalningsmodeller kan automatiseras, säger Per Löfberg, projektledare på Innovation Skåne, Region Skånes innovationsbolag.

Trafikverket meddelade i dag att konsortiet Elväg Syd blir en av två aktörer i Sverige som får i uppdrag att bygga en demonstrationsanläggning för elvägar i verklighetsnära miljö. Av en total budget på 96 miljoner kronor står Trafikverket för 84 miljoner kronor, medan övrig finansiering kommer från aktörerna i konsortiet.

Det är en kilometer av Getingevägen, inte långt från stadskärnan i Lund, som kommer att bli elväg, från vilken elfordon kan ladda batterierna både när de kör och står stilla. Elvägen börjar byggas första kvartalet 2020 och hela projektet kommer att pågå under tre års tid. Elvägen byggs i bussfilen, övrig ordinarie trafik kommer att flyta ostört under hela testperioden.

Elväg Syds ansökan till Trafikverket har utarbetats i samarbete mellan nio aktörer från näringsliv, universitet och offentlig sektor, bland dem lundabolaget Elonroad och Lunds tekniska högskola som har utvecklat den tekniska lösningen. Övriga aktörer är Innovation Skåne AB (projektledare), Kraftringen Energi AB, Lunds kommun/Future by Lund, Ramboll AB, Skånetrafiken, Solaris Sverige AB samt Statens väg- och transportforskningsinstitut VTI.

– Vi har utvecklat tekniken sedan 2012 och nu ser vi fram emot att se en stadsbuss köra och ladda från elvägen på en gata i Lund, säger Dan Zethraeus, grundare av Elonroad.