NÀr vÀrldskongressen för naturresor, Adventure Travel World Summit, genomförs i Göteborg nu i veckan fÄr Sveriges turistföretag ett viktigt internationellt skyltfönster. 750 researrangörer och medier fÄr ta del av den vackra och tillgÀngliga svenska naturen, inspireras av vÀl utvalda paketerade upplevelser och göra affÀrer med svensk besöksnÀring.
Mellan den 16 och 19 september stÄr Sverige i centrum som internationell naturdestination. Organisationen Adventure Travel Trade Association, som samlar researrangörer, medier och influerare frÄn hela vÀrlden, har valt att arrangera sin internationella kongress i Sverige och Göteborg. De senaste kongresserna har genomförts i Alaska, Argentina och Toscana. Till kongressen kommer totalt 750 deltagare, dÀribland medier som BBC, National Geographic och Washington Post, samt researrangörer som schweiziska Kontiki Travel och amerikanska Butterfield & Robinson.
Kongressen sĂ€tter Sverige i strĂ„lkastarljuset under en dryg vecka och vĂ€ntas pĂ„verka resandet till Sverige för naturupplevelser â bĂ„de pĂ„ landsbygden och i stĂ€derna. För mĂ„nga utlĂ€ndska resenĂ€rer Ă€r det just svenskarnas naturnĂ€ra livsstil och utlĂ€ndska besökares mĂ„nga möjligheter till naturupplevelser som Ă€r det som Ă€r unikt med Sverige.
Att kongressen kommer till Sverige Àr ett kvitto pÄ ett vÀxande intresse för landet som naturdestination. De senaste Ären har det ocksÄ gjorts en rad riktade insatser för att utveckla naturupplevelser och hÄllbara destinationer i hela landet. Till exempel satsade regeringen via Visit Sweden redan 2015 pÄ en mer intensiv internationell marknadsföring av svensk natur. Via TillvÀxtverket har regeringen ocksÄ satsat pÄ att turistdestinationer i Sverige kunnat vidareutveckla hÄllbara upplevelser i flera delar av landet.
– Det finns en stor potential i svensk besöksnĂ€ring och dĂ€rför tar regeringen nu fram en nationell strategi för att ytterligare stĂ€rka besöksnĂ€ringen som en jobb- och tillvĂ€xtmotor i hela landet, sĂ€ger nĂ€ringsminister Ibrahim Baylan.
Sverige valdes som vÀrdland för Adventure Travel World Summit för sin starka nationella och regionala uppslutning för naturturism och för landets fokus pÄ hÄllbarhet. Visit Sweden, TillvÀxtverket, TuristrÄdet VÀstsverige och en lÄng rad andra regionala turistorganisationer har arbetat i flera Är för att fÄ kongressen till Sverige.
– Vi valde Sverige för 2019 Ă„rs Adventure Travel World Summit till stor del för det globala ledarskapet och engagemanget för hĂ„llbarhet och innovation. Det vill vi dela med de tongivande globala aktörerna pĂ„ kongressen, sĂ€ger Chris Doyle, chef för Europa och Centralasien pĂ„ ATTA.
– Utöver det har det tĂ€ta samarbetet mellan nationella, regionala och lokala organisationer betytt mycket för beslutet, tillsammans med ett dynamiskt kluster av svenska turistföretag och fantastiska förutsĂ€ttningar för natur och kultur i Sverige, fortsĂ€tter Chris Doyle.
Enligt Visit Sweden vill 10 miljoner resenÀrer enbart frÄn fyra utvalda marknader* gÀrna resa till Sverige de nÀrmaste Ären för att uppleva svensk natur. Adventure Travel World Summit viker en hel dag för affÀrsmöten mellan researrangörer, destinationer och turistföretag, som ska leda till att fler paketerade resor med tema natur och kultur nÄr medvetna och intresserade resenÀrer i vÀrlden.
Kongressens klimatpĂ„verkan av resor, lokaler, mat och energiförbrukning kompenseras genom ett certifierat program och flera konkreta initiativ för att minska miljöpĂ„verkan görs under kongressen â bland annat enbart vegetarisk mat under en av dagarna. För förra Ă„rets kongress i Toscana var Sverige officiell klimatpartner. Omtanke, hĂ„llbarhet och ursprungsbefolkningars syn pĂ„ turism Ă€r delar av Ă„rets program. https://www.adventuretravel.biz/events/summit/sweden-2019/agenda/
Ăven om kongressen har ett internationellt fokus, fĂ„r Sverige och VĂ€stsverige stor synlighet före och under arrangemanget. Dagarna före kongressen deltar mĂ„nga av delegaterna pĂ„ mer Ă€n tjugo inspirationsresor över hela landet â med allt frĂ„n kulinarisk kajakpaddling i Ăstergötland till tjejvandring i vĂ€rldsarvet Laponia. Under mĂ„ndagen deltar alla delegater i nĂ„gon av de 40 upplevelser som TuristrĂ„det VĂ€stsverige arrangerar över hela regionen.
* Tyskland, Frankrike, Storbritannien och USA. De fyra lÀnderna Àr prioriterade i Visit Swedens satsning pÄ marknadsföring av naturupplevelser.
För mer information
Sara Khatemi, pressekreterare hos nÀringsminister Ibrahim Baylan, sara.khatemi@regeringskansliet.se, tel 076-129 67 08
Bitte Olsson, pressansvarig Visit Sweden, bitte.olsson@visitsweden.com, tel 0705-25 04 56
Susanne DaregÄrd, pressansvarig TillvÀxtverket, susanne.daregard@tillvaxtverket.se, tel 070-601 92 15
Johan Wetterberg, pressansvarig TuristrÄdet VÀstsverige, johan.wetterberg@vastsverige.com, tel 031-81 83 90
Om oss
TuristrĂ„det VĂ€stsverige Ă€r regionens helĂ€gda bolag för besöksnĂ€ringsfrĂ„gor och ska genom sin verksamhet bidra till nĂ€ringslivets hĂ„llbara utveckling och marknadsföring av VĂ€stsverige som destination. NĂ„gra av verksamhetens viktigaste uppgifter Ă€r att utveckla turismprodukter och genomföra kampanjer i syfte att locka fler besökare till destinationen, samt att driva VĂ€stsverige.com – den officiella webbplatsen för information om det turistiska utbudet i VĂ€stsverige.
Kontakt
- TuristrÄdet VÀstsverige
Besöksadress: Bergslagsgatan 2, 411 04 Göteborg Postadress: Regionens hus, 405 44 Göteborg
http://www.turistradet.com
info@vastsverige.com - Fredrik Lindén
VD
031-818308
fredrik.linden@vastsverige.com - Ann-Charlotte Carlsson
Chef marknad och kommunikation
031-818359
ann-charlotte.carlsson@vastsverige.com - Johan Wetterberg
Kommunikatör
031-818390
johan.wetterberg@vastsverige.com