Fƶr ƶver 40 Ƅr sedan lanserade Mitsubishi Motors sin fƶrsta lƤtta lastbil. Sedan dess har modellen sƄlts i mer Ƥn 4,7 miljoner exemplar ƶver hela vƤrlden och fortfarande rullar 416 000 L200 bilar pƄ de europeiska vƤgarna. Nya L200 som byggs i Thailand, har SverigepremiƤr i november och nu Ƥr de svenska priserna klara.
Nya L200 har blivit sƤkrare vid stadskƶrning och pƄ landsvƤgen. Exempelvis genom att pickupen fƄtt en hƶgre motorhuv, som gƶr det lƤttare att bedƶma bilens yttre hƶrn, och lƄgt placerade vindrutetorkarna, som ger fri sikt framƄt. Frontens nya design innebƤr ocksƄ hƶgre sƤkerhet fƶr fotgƤngare.
Dessutom har den nya L200 flera nya sƤkerhetsfunktioner som Ƥr unika fƶr segmentet och prisklassen:
- Automatiskt kollisionsvarningssystem – autombroms (FCM) som med hjƤlp av en kamera och radar upptƤcker fordon eller fotgƤngare framfƶr bilen. Om systemet bedƶmer att det finns risk fƶr en kollision sĆ„ ljuder ett akustiskt larm och bilen bromsar automatiskt fƶr att undvika en kollision eller begrƤnsa skadorna vid en oundviklig kollision.
- 360-gradersvy med fyra kameror som Ƥr placerade fram, bak och under ytterbackspeglarna ger en bild i fƄgelperspektiv av bilens nƤrmaste omgivning. Fƶraren kan kontrollera dƶda vinklar sƄvƤl framƄt som bakƄt och Ƅt sidorna. Backkameran visar en bild med rƶrliga stƶdlinjer som ger ytterligare hjƤlp Ƅt fƶraren vid backning i exempelvis trƄnga utrymmen.
- Dƶda-vinkeln-varning (BSW) och Filbytesvarning (LCA) som med hjƤlp av en radar monterad i bakre stƶtfƄngaren upptƤcker fordon som nƤrmar sig bakifrƄn i dƶda vinkeln. Om systemet upptƤcker ett fordon sƄ varnas fƶraren genom att en symbol tƤnds i respektive ytterbackspegel. Om fƶraren pƄbƶrjar ett filbyte ljuder dessutom ett akustiskt larm och symbolen i backspegeln bƶrjar blinka.
- Varningssystem vid backning (RCTA) anvƤnder samma radar i bakre stƶtfƄngaren fƶr att upptƤcka fordon som nƤrmar sig frƄn sidan nƤr man backar ut ur ett garage eller en parkeringsficka. Symbolen i respektive ytterbackspegel blinkar, ett akustiskt larm ljuder och ett varningsmeddelande visas pƄ instrumentskƤrmen.
- Varningssystem fƶr att undvika fasta fƶremƄl vid start (UMS) som med hjƤlp av sensorer i frƤmre och bakre stƶtdƤmparna upptƤcker hinder i vƤgen nƤr bilen startar. Ett akustiskt larm ljuder och gasen stryps om fƶraren ger gaspƄdrag fƶr fort eller fƶr kraftigt. UMS fungerar inom ett avstƄnd av fyra meter framfƶr och bakom bilen.
Nya L200 har dessutom fƶrbƤttrats pƄ flera omrƄden nƤr det gƤller kƶrkomfort, brƤnsleeffektivitet och slitstyrka genom:
-Starkare chassi
-FƶrbƤttrad fjƤdring
-FƶrbƤttrad kvalitetskƤnsla (interiƶrt och exteriƶrt)
-Ny 2,2-liters dieselmotor fƶr Europamarknaden (Miljƶklass 6d-Temp)
-Ny sexstegad automatlƄda
Nya L200 Ƥr en viktig lansering fƶr Mitsubishi. Inte bara fƶr att bilen representerar 15 % av fƶretagets globala fƶrsƤljning vilket gƶr den till Mitsubishis nƤst bƤsta sƤljande bilmodell, utan ocksƄ fƶr den effekt den haft pƄ Mitsubishis varumƤrke och fƶr Mitsubishis beprƶvade 4WD-system sedan 1978. Genom att fƶrena pƄlitlighet, uppgraderade kƶregenskaper (sƄvƤl pƄ landsvƤgen som i terrƤngen) samt personbilskomfort, sƄ Ƥr nya L200 det mest extrema uttrycket fƶr fyrhjulsdrift som Mitsubishi kan erbjuda. L200 har flera nya smarta 4WD-funktioner fƶr att skapa lugn i sinnet och en trygg bilfƤrd som bland annat Hill Descent Control (HDC), som automatiskt bibehƄller hastigheten i utfƶrsbackar samt fler nya terrƤnginstƤllningar fƶr olika underlag och vƤgfƶrhƄllanden.
Under Mitsubishis 40 Ć„r lĆ„nga historia av pickuper har ocksĆ„ formgivningen alltid spelat en stor roll fƶr att attrahera nya och befintliga kunder ƶver hela vƤrlden. Bilarna har alltid varit pĆ„litliga ā men ocksĆ„ designmƤssigt snygga. Nya L200 har en design, bĆ„de interiƶrt och exteriƶrt, som verkligen fƶrkroppsligar uttrycket āEngineered Beyond Toughā. En design som ocksĆ„ vittnar om ingenjƶrskonst nƤr den Ƥr som bƤst. Senaste versionen av L200 har en ny visuell identitet, nya solida designdetaljer fram och bak, ny kaross, samt de hƶgt placerade och biffiga strĆ„lkastarna ger bilen ett mer kraftfullt och imponerande utseende.
āHistorien bakom formgivningen av nya L200 bƶrjade med en undersƶkning bland vĆ„ra pickup-kunder vƤrlden ƶver ā allt frĆ„n yrkesfolk till familjer. Vi frĆ„gade dem vilka egenskaper de efterfrĆ„gade i en pickup. Svaret blev att bilen skulle vara tĆ„lig, stark, sƤker och dynamisk. Vi ƶverfƶrde och tolkade det till i ett designsprĆ„k vi valt att kalla āRock Solidā och som ƶverensstƤmmer med vad vi kƤnner Ƥr sjƤlva andemeningen med uttrycket āMitsubishi-nessā som stĆ„r fƶr just robust och dynamisk.ā ā sƤger Tsunehiro Kuminoto, Corporate Vice President ā Design
Nya L200 Ƥr en pickup som ocksƄ pƄ mƄnga sƤtt Ƥr vƤl fƶrberedd fƶr de korta som smƄ Ƥventyren, en egenskap som Ƅterkommer i Mitsubishis modellutbud och som gƄtt i arv i generationer
PRISERNA
Nya L200 Club Cab Komfort 150hk turbodiesel 6-vƤxlad manuell 269 900 kr exkl. moms
Nya L200 Double Cab Explorer 150hk turbodiesel 6-vƤxlad manuell 294 900 kr exkl. moms
Nya L200 Double Cab Premium 150hk turbodiesel 6-vƤxlad automat 319 900 kr exkl. moms