Prestanda och förbrukningsuppgifter för Mazdas nya motor: Skyactiv-X

Mazda3 Hatchback i färgen Polymetal Metallic

Mazda presenterade här om dagen sina prestanda och utsläppsdata för nya Mazda3 med den mycket speciella Skyactiv-X motorn, vilken även blir aktuell för nya Mazda CX-30 senare i år.

Skyactiv-X är världen första kommersiellt serieproducerade bensinmotor som kombinerar förbränningsmetoden för både bensin- och dieselmotorer (tändstift respektive kompressionständning). Mazda kallar principen för Spark Plug Controlled Compression Ignition (SPCCI) och använder tändstiftet enbart för att kontrollera tidpunkten i kompressionständningsförloppet. Skyactiv-X kombinerar bensinmotorns tysta och vibrationsfria gångkultur och låga kväveoxidutsläpp med dieselmotorns låga bränsleförbrukning. Motorns effekt ligger på 180 hk och ger vridmomentet 224 Nm vid 3 000 varv per minut. Skyactiv-X motorn är också utrustad med Mazda M Hybrid – ett 24V mildhybridsystem som på ett effektivt sätt lagrar bromskraftsenergi i ett litium jon-batteri samt en elmotor som assisterar förbränningsmotorn vid acceleration.

Skyactiv-X motorn presterar mycket låga förbrukningssiffror enligt både den gamla testmetoden NEDC 2.0 och den nya, mer verklighetsanpassade WLTP testcykeln. En Mazda3 Hatchback med Skyactiv-X motorn får ett koldioxidutsläpp enligt NEDC 2.0-cykeln på låga 103 g/km och motsvarande siffra enligt WLTP-cykeln blir 131 g/km (vid blandad körning), vilket är mycket lågt med hänsyn till motoreffekt i den här storleksklassen av bil.

I Sverige kommer Skyactiv-X motorn att finnas tillgänglig för både Mazda3 Sedan och Hatchback med både manuell- och automatisk växellåda samt med fyrhjulsdrift i kombination med automatlåda för Mazda3 Hatchback. Skyactiv-X motorn lanseras för Mazda3 på den svenska marknaden under oktober 2019.  

Johan Lagerström

Johan Lagerström