Om skolorna stänger kan föräldrar bidra med struktur

Undervisningen vid högskolor, universitet och gymnasieskolor sker nu på distans för att bromsa spridningen av det nya coronaviruset. Näst på tur att stänga kan för- och grundskolor stå. Vad ställer det för krav på skolorna? Och vilket stöd förväntas man som förälder ge sina barn när de inte får gå till skolan?

Martin Karlberg är lektor vid institutionen för
pedagogik, didaktik och utbildningsstudier.
Foto: Erik Åstrand

– Skolan ska inte lägga börda på föräldrarna. Det är upp till skolan att ordna undervisningen. Men om föräldrar kan vara behjälpliga med att skapa strukturer och se till att barnen blir klara med vad de ska göra och ser till att eleverna tar pauser, är det jättebra, säger Martin Karlberg, lektor vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier vid Uppsala universitet.

Han är tydlig med att skolan bär ansvaret för att eleverna ska kunna klara undervisningen och se till att den fungerar. De uppgifter eleverna kan förväntas göra på distans ska skilja sig från dem som görs i en skolsal, menar Martin Karlberg:

– Skolan har ett viktigt uppdrag i att ge så lätta uppgifter att eleven inte behöver hjälp från föräldrarna. Hjälpen ska komma från skolan och i viss mån från klasskamrater. Det går inte att begära att föräldrarna ska kunna gymnasiematte. Man brukar säga att elever som får hemuppgifter ska få det på en svårighetsgrad där 90 procent blir rätt, säger han.

Stöd och löpande kontakt

Martin Karlberg menar att undervisning på distans tillfälligt kan fungera hyfsat för gymnasieelever. Men om också grundskolorna stänger finns en uppenbar risk för att barn som redan har det jobbigt med att hänga med i undervisningen inte kan sköta skolarbetet. Bland annat gäller det dem med adhd.

–Risken finns att de som redan har svårt i skolan kommer att göra annat och skjuta upp det de ska göra. De behöver mycket stöd och det är viktigt med löpande kontakt med skolan och att ha lagom lätta uppgifter. Och korta uppgifter. De behöver mycket feedback, säger Martin Karlberg och fortsätter:

–Sedan har vi elever med ångestproblematik där skolgången kan fungera som en återkommande exponering som gör att de kan hålla sig flytande och gör att de mår tillfälligt bra. För dem är det bra med aktiviteter och struktur, med täta kontakter mellan skolan och eleven och att det ges möjlighet för elever att umgås med varandra. Många elever har ett uppbyggt nätverk på sociala medier, men en del elever har inga kompisar. De får sitt sociala umgänge i skolan. Skolan behöver organisera sociala aktiviteter som grupparbeten.

Viktigt med ledig tid

Även om ansvaret för att barnen klarar skolarbetet inte ligger på föräldrarna finns det en hel del de kan göra för att hjälpa sina barn att få dagarna att fungera.

–Som förälder kan man, om inte skolan bidrar till struktur, se till att få upp barnen på morgonen, se till att de gör ett par arbetspass, ett på förmiddagen och ett på eftermiddagen. Sedan får de ledig tid. Ledighet är en positiv kompensation som kommer efter att de gjort en prestation. Det är viktigt att eleverna känner att de är klara för dagen, säger Martin Karlberg.

Om grundskolan stänger betyder det att många föräldrar som nu jobbar hemifrån på grund av smittoläget, kan få svårt att hinna sköta sina jobb när också barnen är hemma. En strategi för hur dagarna ska läggas upp kan förhindra konflikter.

Ha trevlig med youtube-klipp

–Om man jobbar hemifrån kan man bestämma tillsammans att man jobbar på ordentligt och säga att: ”sedan tar vi en fika och då kan du visa det där youtube-klippet du pratade om i morse, sedan jobbar vi på igen”. Det är viktigt att göra pauser regelbundet och göra något trevligt med barnen, så att det blir en liten belöning, tipsar Martin Karlberg.

För barn i årskurs 1-8 tror Martin Karlberg inte att en eventuell stängning av skolorna, även om den varar terminen ut, kommer att påverkar utbildningen mer än på kort sikt. Skolorna har nämligen en skyldighet att hitta lösningar för att eleverna ska få den utbildning de har rätt till. Knepigare blir det för avgångselever.

Extrauppgifter och sommarskola

–Om det sträcker sig fram till sommarlovet, och det verkar ju inte otroligt, så är det klart att det påverkar dem som går i trean i gymnasiet, säger Martin Karlberg.

Å andra sidan, påpekar han, ska avgångsbetyg inte baseras på bara vad en elev presterat mellan mars och juni utan sammanfatta elevens hela prestation. Elever som ligger och väger mellan två betyg kan få göra extra uppgifter eller utnyttja möjligheten till sommarskola.

Åsa Malmberg

Källa: Uppsala universitet

- Annons -

Nyheter

-Annons-