Några hälsosamma livsmedlen som vi bör konsumera dagligen

Den amerikanske näringsvetaren Jonny Bowden, författare till den kända boken ”De nyttigaste 150 livsmedlen på jorden”, har satt ihop en lista med livsmedel som är lätta att hitta i mataffärer och som dessutom är nyttiga.

Här är vissa av livsmedlen från listan:

Rödbeta.
Rödbetan är en grönsak som har stoppats i folsyra och naturliga röda pigment, vilket kan vara en fördel som bidrar till en minskad risk för cancer. Ursprungligen från medelhavsområdet. Rödbetan har en kalorinivå som ligger på 40 kcal/100g. Den är lättsmält och har ett rikt näringsvärde bestående av vitamin A, B, C och PP, potassium, järn, kalcium, protein, kolhydrater, sockerarter och glutamin. Den fungerar väl i användning mot virus, högt blodtryck, anemi, nedsatt immunsystem, otillräckligt vitaminintag, tuberkulos och cancer.Bladen från rödbetan innehåller också vitaminer, och är en säker källa till kalcium och järn.

Kål
Är rik på i synnerlighet vitamin A, men också vitamin C och E och fibrer, och alla dessa ämnen är bra för cellerna. Den innehåller inte så många kalorier, omkring 25 kcal/100g.

Kolhydraterna, som täcker en del av kaloriintaget, består mestadels av pentosan, kolhydrater som kan omvandlas till nödvändiga ämnen som kroppen behöver. Förutom det innehåller de också sackaros, glukos och fruktos. Den vitaminrika delen av kålen måste understrykas, då den befinner sig på bland grönsakerna med högst innehåll av C-vitamin (den mest rika delen på C-vitamin finns i de yttersta bladen). Den är också rik på E-vitamin, 2-7 mg av 100g.
Vitaminer från B-gruppen finns också med: kål innehåller vitamin B1, B2, B3, B5, B6 och B9, dvs alla vitaminer från B-gruppen som motverkar cancer. En konstant konsumtion av kål har en fördelaktig påverkan som förhindrar magcancer och lungcancer.

Kålen består av bakteriedödande och läkande egenskaper i vävnaderna. Kålen har egenskaper som motverkar cancer, är antidepressiva och som rekommenderas i kosten för personer med diabetes.

Kanel hjälper till att uppehålla en hälsosam nivå av kolesterol och blodsocker i kroppen.

Granatäpple
Juice gjord på granatäpple är en populär dryck i Mellanöstern som minskar blodtrycket och som innehåller antioxidanter.

Torkade plommon är fyllda av antioxidanter, är rika på kolhydrater, organiska syror och vitamin A och B, potassium, kalcium, fosfor, magnesium och järn. Exempelvis stärker de nervsystemet och kämpar mot trötthet. Plommon rekommenderas för aktiva människor, barn och personer som ofta lider av förstoppning.
Sammansättningen i plommon kan också verka mot reumatism och personer som lider av akut matförgiftning

Pumpafrön innehåller en stor mängd magnesium, zink och andra mineraler. De anses vara till stor hjälp för att bli av med magmaskar och för stimulering av njuraktivitet. Hjärtproblem orsakade av en hög kolesterolhalt i blodet och nervsjukdomar kan enkelt förbättras genomkonstant intag av pumpafrön.

Pumpan är en kalorifattig grönsak som däremot innehåller vitamin A och mycket fibrer, som hjälper till med att reglera immunförsvaret.

Russin stärker den intellektuella prestationsförmågan, speciellt minnet, även om olika processer som de går igenom innan de packas ned, som att kylas ned, kan dra ned på näringsvärdet.

Annons