Minskat inrikesflyg slog hårdare mot Arlanda än Kastrup – Helsingfors var Nordens snabbast växande storflygplats 2019

Inrikesflyget minskar i samtliga nordiska länder men mest i Sverige och Danmark vilket syns i utvecklingen för ländernas storflygplatser. Nedgången för inrikesflyget slog förra året hårdare mot Stockholm Arlanda än mot Köpenhamns flygplats i Kastrup som genom sin omfattande utrikestrafik kan redovisa ett i stort sett oförändrat antal passagerare under 2019 och fortsatt är Nordens största flygplats. På Arlanda minskade antalet passagerare förra året med fyra procent. Norges och Finlands storflygplatser växer däremot fortfarande. Oslo flygplats hade förra året en svag passagerarökning på 0,3 procent för 2019 och stärker därmed sin ställning som Nordens näst största flygplats. Den stora vinnaren i Norden är dock Helsingfors flygplats med en total passagerarökning på 4,9 procent.

Inrikesflyget minskar i samtliga fyra nordiska länder men mest i Sverige och Danmark. I Norge och Finland fortsätter flyget att växa med Helsingfors flygplats som den stora vinnaren.

Det var den långväga flygtrafiken som höll uppe antalet passagerare på Köpenhamns flygplats i Kastrup under 2019. Förra året ökade antalet interkontinentala passagerare med 3,4 procent till 3,7 miljoner medan antalet transferpassagerare ökade med 2,9 procent till 3,0 miljoner. Men precis som i Sverige så backar inrikesflyget i Danmark och för Köpenhamns flygplats innebar det en nedgång med 6,2 procent till 1,5 miljoner inrikespassagerare. Av de tio mest populära destinationerna på Köpenhamns flygplats tappade åtta passagerare förra året. Mest minskade antalet passagerare som under 2019 flög mellan Kastrup och Helsingfors (-8,9 procent till 0,9 miljoner passagerare) följt av rutten mellan Kastrup och Stockholm (-8,1 procent till 1,4 miljoner passagerare) och inrikesrutten mellan Kastrup och Aalborg (-7,4 procent till 0,8 miljoner passagerare).

Det är inte enbart det minskade inrikesflyget som gör att antalet passagerare på Köpenhamns flygplats stagnerade på drygt 30 miljoner passagerare under 2019. Flygplatsens vd Thomas Woldbye pekar på att Norwegians ändrade flygprogram, pilotstrejken hos SAS samt konkurserna i Primera Air och WOW Air sammanlagt innebar en miljon färre passagerare förra året.
– När vi trots tappet av cirka en miljon passagerare ändå landar på i stort sett samma antal som under rekordåret 2018 är det ganska bra. Det visar att det har funnits en underligande tillväxt hos flygbolagen på Kastrup.

För Stockholm Arlanda minskade förra året antalet inrikespassagerare med åtta procent till 4,8 miljoner medan antalet utrikespassagerare minskade med fyra procent till 20,8 miljoner passagerare. Totalt sett minskade antalet passagerare på Arlanda med fyra procent till 25,6 miljoner under 2019.

På Malmö Airport blev 2019 ett dystert år med en åttaprocentig minskning av antalet passagerare till 2,0 miljoner. Malmö Airport tappade fem procent av sina utrikespassagerare (0,9 miljoner) och tio procent av sina inrikespassagerare (1,0 miljoner) förra året. Sammantaget innebär det en minskning med åtta procent förra året.

För Oslos flygplats minskade förra året inrikesflyget med 1,3 procent till 11,9 miljoner passagerare medan antalet utrikespassagerare ökade med 1,4 procent till 16,7 miljoner. Det gör att den norska storflygplatsen totalt sett kan redovisa en 0,3-procentig ökning av antalet passagerare under 2019 till 28,6 miljoner. Därmed har Oslo stärkt sin ställning Nordens näst största flygplats inte långt från ettan som är Köpenhamns flygplats i Kastrup.

Helsingfors flygplats är den minsta av de fyra storflygplatserna men växer å andra sidan snabbast. Medan antalet inrikespassagerare i Helsingfors förra året minskade med 0,9 procent till 2,9 miljoner så ökade antalet utrikespassagerare med 5,8 procent till 18,9 miljoner. Det ger en total ökning med 4,9 procent till 21,9 miljoner passagerare under 2019. Mest imponerande är att antalet transferpassagerare förra året ökade med 16,7 procent i Helsingfors. Det handlar då främst om passagerare som flyger mellan Tyskland, Sverige, Kina och Japan. (News Øresund)

Köpenhamns flygplats i Kastrup – Nordens största flygplats
2019 (förändring 2018)
30 298 531 passagerare:  (-0,1%)
varav utrikes: 28 768 771 (+0,2%)

Malmö Airport
2019 (förändring 2018)
1 975 479 passagerare:  (-8%)
varav utrikes:  929 499 (-5%)

Oslo flygplats – näst största flygplatsen i Norden
2019 (förändring 2018)
28 592 619 passagerare:  (+0,3%)
varav utrikes: 16 719 529 (+1,4%)

Arlanda, Stockholm
2019 (förändring 2018)
25 642 623 passagerare:  (-4%)
varav utrikes: 20 793 592 (-4%)

Helsingfors flygplats – snabbast växande storflygplatsen i Norden
2019 (förändring 2018)
21 861 082 passagerare:  (+4,9%)
varav utrikes: 18 931 303 (+5,8%)

Källor: Københavns Lufthavne, Avinor, Finavia och Swedavia

- Annons -

Nyheter

-Annons-