Hur pÄverkar samhÀllet en del av ungdomarna och deras livsbeslut?

Debatten pÄgÄr och mÄnga frÄgar sig varför en del ungdomar vÀljer kriminalitet, och hur det kan komma sig att de gör det. Det finns olika teorier om varför det hÀnder att unga mÀnniskor begÄr brott, allt frÄn gener till familjeförhÄllanden, men skolornas roll i det hela verkar inte betonas tillrÀckligt.

Debatten som rör kriminalitet bland ungdomar frÄn utsatta omrÄden har blivit vÀldigt populÀr i media. Alla har olika svar pÄ samma frÄga, men jag, som sjÀlv har vÀxt upp i vad som anses vara ett utsatt omrÄde i Malmö, har ett perspektiv med mig som jag inte anser fÄr den uppmÀrksamheten det förtjÀnar.
Jag har sett andra delta i eller planera en droghandel, röka marijuana och misshandla andra. Jag har hört explosioner och skjutningar gĂ„ av pĂ„ kvĂ€llar och nĂ€tter (fast nĂ€r jag tĂ€nker pĂ„ det, lĂ„ter det hela som ett normalt liv för mĂ„nga i Malmö). Med tanke pĂ„ att vĂ„ld och brottslighet Ă€r “normaliserat” dĂ€r jag bor, sĂ„ borde jag ocksĂ„ vara kriminell, men det Ă€r jag inte.
Eftersom den hÀr frÄgan berör mig personligen som ungdom frÄn ett utsatt omrÄde kÀnde jag mig tvungen att blicka tillbaka och se vad för typ av livserfarenheter jag har som inte har uppmuntrat mig till att bli kriminell. Jag frÄgade mig sjÀlv varför och hoppades pÄ att fÄ en djupare inblick i motivationen och intentionen bakom mina egna beslut, och jag tror att jag har kommit fram till en ganska enkel slutsats, och det Àr nÀmligen att grundskolan Àr avgörande för vilken vÀg du vÀljer att ta senare i livet.
SjÀlvfallet finns det andra faktorer som pÄverkar om en person blir kriminell eller inte, som exempelvis familjerelationer (att uppleva tillit till sin familj och trygghet hemma) och beslutsamhet (att inte övertyga sig sjÀlv att vÀlja att göra det som Àr lÀtt att göra kortsiktigt), men de Àr inte de enda valen. Envishet och trygghet tar mÀnniskan en bit pÄ vÀgen, och det sociala umgÀnget pÄverkar de flesta, men det som gör störst skillnad för utsatta ungdomar i samhÀllet Àr skolan.
Om man gÄr pÄ en grundskola full av problem som mobbning, störande moment i undervisningen och omotiverade lÀrare har man en liten chans att fÄ en vÀlgrundad utbildning. Detta innebÀr dels att individen kommer att ha svÄrare för att klara av gymnasiet, och Àven senare studier, men ocksÄ att lÀrarna inte ser elever som faktiskt behöver mer stöd och hjÀlp. Dessa utsatta elever finns i varje klass, och om ingen bekymrar sig för deras problem och de inte fÄr chansen att delta i aktiviteter i skolan, kommer dessa problem förvÀrras. Jag sÀger att det Àr sÄ för att jag har sett resultaten av en bra grundskola och en dÄlig grundskola. Jag har haft turen av att gÄ i en bra grundskola i Malmö och har dÀrmed fÄtt möta lÀrare som gjorde undervisningen lÀtt och rolig. Det fanns Àven aktiviteter efter skolan som man kunde delta i som kör, band och bild, samt lÀxhjÀlp för de som behövde extra stöd. Detta medförde antagligen att flera valde att Àgna sig Ät skolaktiviteter eller lÀxlÀsning som tidsfördriv. Det Àr kanske det som har drivit mig bort frÄn kriminalitet.
NÀr skolan vÀlkomnar barn och hjÀlper dem att utvecklas som individer och utveckla nya intressen, minskar kÀnslorna av hopplöshet och dÄ blir det enklare att fortsÀtta vara envis om att inte blanda in sig i brottslighet. Skolan pÄverkar unga individer mer Àn vad de flesta mÀnniskor kan förestÀlla sig.
Faktorer som ökar sannolikheten för att upprepa det kriminella mönstret man ser Àr ocksÄ, som flera av de kriminella sjÀlva nÀmner bland annat i olika intervjuer, en dÄlig ekonomi med fÄ resurser för att öka sin chans att förbÀttra sin ekonomiska tillvaro, t.ex. genom att hitta ett jobb. NÀr man inte har resurser av olika slag, som en svensk examen eller sprÄkkunskaper, blir det svÄrare att komma ut pÄ arbetsmarknaden. Detta Àr nÄgonting som kan undvikas om skolan stÀrks tillrÀckligt mycket för att uppmuntra elever till att vÀlja gymnasie-och högskolestudier framför att hoppa av skolan.
En annan faktor kan ocksÄ vara brist pÄ aktiviteter. Eftersom de flesta kommer frÄn omrÄden med en lÄg socioekonomisk status, sÄ kanske de inte upplever att det finns aktiviteter som Àr lÀttillgÀngliga för dem. Om det samtidigt gÄr dÄligt i skolan och de har sett brottslighet sedan tidigare, kan det höja risken för att de blir kriminella.
Sist men inte minst vill jag inte vara nedslĂ„ende mot andra som har valt ett annat liv Ă€n vad jag har valt. Det Ă€r inte bara en individs val – det individuella valet finns, men chansen man fĂ„r att Ă€ndra sin situation Ă€r begrĂ€nsad. DĂ€rför Ă€r det viktigt att samhĂ€llet bemöter alla problem som finns i skolan utan rĂ€dsla.

A.M.-Info Express
hello@infoexpress.se

- Annons -

Nyheter

-Annons-