Högt tempo när Greater Copenhagen låter konsult ta fram ny kommunikationsstrategi

Frank Jensen (S), överborgmästare Köpenhamns kommun och under 2019 ordförande i det dansk-svenska politiska samarbetet Greater Copenhagen Committee. Foto: News Øresund - Anna Palmehag

Det dansk-svenska politiska samarbetet Greater Copenhagen Kommitté måste göra regionens varumärke och den egna verksamheten mera känd och synlig såväl på hemmaplan som nationellt och internationellt. Efter en upphandling har uppdraget gått till den danska konsultbyrån Operate som ska ha en färdig kommunikationsstrategi klar för beslut till Greater Copenhagen Committes styrelsemöte den 6 december i år.

Jens Thomsen, press- och kommunikationsansvarig vid Greater Copenhagen Committee, bekräftar för News Øresund att konsultbyrån Operate fått uppdraget den 16 augusti och att den nya kommunikationsstrategin ska vara klar för styrelsebeslut den 6 december. I praktiken innebär det att ett första utkast måste vara klart några dagar innan Greater Copenhagen Committes styrgruppsmöte den 24 oktober. Enligt en rekommendation från GC-kommunikationschefsgrupp har upptaget en ekonomisk ram på 500 000 danska kronor.

Kommunikationschefsgruppen noterar att det i dagsläget inte finns en överordnad strategi hela det politiska samarbetet inom Greater Copenhagen Committee och att arbetet med denna måste samordnas med arbetet med att ta fram kommunikationsstrategin som ska gälla fram till 2025 med uppdateringar vartannat år. Strategin ska följa tre huvudspår:
På nationell- och EU-nivå ska kommunikationsstrategin vara agendasättande och ta tillvara regionens intressen.
Internationellt ska kommunikationsstrategin leda till att fler investeringar, talanger och turister kommer till Greater Copenhagen-regionen.
Inom regionen ska kommunikationsstrategin skapa sammanhang, lokal uppbackning och göra samarbetet synligt. (News Øresund)

Annons