Från idé till lansering – Videquus berättar om sin resa

Orvars fru spenderade – som han tyckte – för mycket tid i stallet. Lösningen blev en kamera med bildintelligens i hästens box, som registrerar och larmar vid avvikelser samt skickar rapporter varje dag. Under Hästföretagarforum på Gothenburg Horse Show får deltagarna höra om Videquus spännande resa från idé till utveckling, finansiering och lansering 2018.

Vem bär inte på en idé, men stannar vid tanken eftersom det verkar för svårt, kostsamt och omständligt att realisera den? Det gjorde inte entreprenören Orvar Ottestedt, som snabbt insåg att den egeninstallerade kameran i hustruns stall var värdefull för frun men även för andra. Inom industrin är bildintelligens ganska vanligt, varför inte använda det i stallet? Sagt och gjort, utvecklare och fler hästkunniga personer kopplades in, testanläggningar riggades och snart hade idén vuxit till något som behövde mer tid, pengar och kompetens än de hobbyprojekt det en gång var.

– Teamet byggdes ut och i slutet av 2016 anställdes jag med uppgift att paketera erbjudandet, dra in kapital och marknadsföra produkten. Sedan dess har vi fått in pengar från Skaraborg Invest, Almi Invest och Palle Stenberg, samt vunnit Västsvenska Handelskammarens Draknäste. Kapitalet gör att vi har kunnat utveckla produkten, anställa fler och förbereda lanseringen som sker under Hästföretagarforum och Gothenburg Horse Show, berättar Linus Jernbom, VD för Videquus.

Produkten har testats och utvärderats av flera namnkunniga ryttare, men även av Flyinge. Affärsplaner har slipats och en tydlig men annorlunda lanseringsstrategi är framtagen som innebär att 100 enheter släpps på marknaden. Flera av de svenska hästarna under Gothenburg Horse Show kommer att övervakas av Videquus. Senare under året blir planerna konkreta och produkten lanseras utanför Sveriges gränser.

Under Gothenburg Horse Show får Hästföretagarforum veta hur det går till, men framför allt hur arbetet har sett ut bakom kulisserna samt hur resan har varit från frustrerad make till världslansering. Vi får också tips på hur man vinner investerarnas förtroende, hur ett effektivt team byggs upp under en utvecklingsfas med ekonomiska begränsningar, samt hur produkten har paketerats för att skapa en långsiktig lönsamhet men samtidigt vara prisvärd för slutkunden.

Annons