Flygsäkerhet EU-kommissionen antar en ny EU-förteckning över svartlistade flygbolag

Europeiska kommissionen har i dag uppdaterat EU-förteckningen över svartlistade flygbolag, förteckningen över flygbolag som inte uppfyller internationella säkerhetsnormer och därför har belagts med verksamhetsförbud eller driftsrestriktioner i EU. Syftet med EU-förteckningen över svartlistade flygbolag är att säkerställa högsta möjliga flygsäkerhet för EU-medborgare och andra passagerare som reser inom EU.

Utvecklingen är positiv för Gabons del eftersom alla flygbolag som certifierats i landet har raderats från förteckningen efter förbättringar av luftfartssäkerheten i landet. Samtidigt har den armeniska civila luftfartskommittén blivit föremål för närmare granskning till följd av tecken på försämrad säkerhetstillsyn.

– Dagens beslut visar på våra fortlöpande insatser att upprätthålla högsta möjliga säkerhetsnivå, säger transportkommissionär Adina Vălean. Men inte bara för europeiska resenärer, utan för resenärer från hela världen, eftersom flygsäkerheten inte utgår från gränser eller nationaliteter. Jag är glad att kunna meddela att EU-kommissionen i dag kunde radera alla lufttrafikföretag i Gabon från EU:s flygsäkerhetslista. Gabon har funnits på listan sedan 2008, och därför är det ett stort framsteg att vi nu kan erkänna de insatser som flygsäkerhetsmyndigheterna i Gabon har gjort.

EU:s flygsäkerhetslista bidrar inte bara till att upprätthålla en hög säkerhetsnivå i EU, utan hjälper också flygbolag och länder att höja säkerhetsnivån, så att de så småningom kan raderas från listan. Dessutom har EU:s flygsäkerhetslista blivit ett viktigt förebyggande verktyg, eftersom den motiverar länder med säkerhetsproblem att åtgärda dem innan blir nödvändigt att föra upp dem på EU:s flygsäkerhetslista.

Efter dagens uppdatering är totalt 115 flygbolag förbjudna i EU:s luftrum:

  • 109 flygbolag certifierade i 15 länder[1], på grund av flygmyndigheternas bristande tillsyn från dessa staters sida;
  • Sex enskilda flygbolag, på grund av farhågor om flygbolagens säkerhet: Avior Airlines (Venezuela), Iran Aseman Airlines (Iran), Iraqi Airways (Irak), Blue Wing Airlines (Surinam), Med-View Airlines (Nigeria) och Air Zimbabwe (Zimbabwe).

Ytterligare tre flygbolag omfattas av driftsrestriktioner och får endast flyga till EU med särskilda luftfartygstyper: Air Koryo (Demokratiska folkrepubliken Korea), Air Service Comores (Komorerna) och Iran Air (Iran).

Bakgrund

Dagens uppdatering av flygsäkerhetslistan bygger på det enhälliga yttrandet av flygsäkerhetsexperter från medlemsstaterna som sammanträdde den 20–21 november 2019 i EU:s flygsäkerhetskommitté. Kommittén leds av EU-kommissionen med stöd av EU:s byrå för luftfartssäkerhet (Easa). Uppdateringen stöddes också av Europaparlamentets transportutskott. Bedömningen görs enligt internationella säkerhetsnormer, och särskilt standarder som utfärdats av Internationella civila luftfartsorganisationen.

Kommissionen går ständigt igenom olika sätt att förbättra flygsäkerheten, särskilt genom samarbete med luftfartsmyndigheter i hela världen för att höja de globala säkerhetsnormerna. Därför kommer kommissionen, genom Easa, att genomföra två samarbetsprojekt under 2020 för att hjälpa Angola och Moçambique att ytterligare förbättra sina system för säkerhetstillsyn.

Läs mer:

Frågor & Svar om EU-förteckningen över svartlistade flygbolag 

Lista över förbjudna flygbolag i EU 

Luftfartens betydelse för den europeiska ekonomin

Easas projekt för tekniskt samarbete

[1] Afghanistan, Angola (med undantag av två flybolag), Republiken Kongo, Demokratiska republiken Kongo, Djibouti, Ekvatorialguinea, Eritrea, Kirgizistan, Liberia, Libyen, Moldova (med undantag av tre flygbolag), Nepal, São Tomé och Príncipe, Sierra Leone och Sudan.

- Annons -

Nyheter

-Annons-