En avtalslös brexit: EU-kommissionen ser över förberedelserna inför Europeiska rådets (artikel 50) junimöte

Inför Europeiska rådets (artikel 50) junimöte ser kommissionen i dag, i sitt femte meddelande om brexitberedskapen, över EU:s förberedelser och beredskapsåtgärder inför brexit, särskilt mot bakgrund av Europeiska rådets (artikel 50) beslut, på begäran av och i samförstånd med Storbritannien, av den 11 april om att förlänga artikel 50-tidsfristen till den 31 oktober 2019.

Det är fortfarande osäkert om utträdesavtalet kommer att ratificeras i enlighet med överenskommelsen med den brittiska regeringen från november 2018. Likaså är det inhemska politiska läget i landet oklart. En avtalslös brexit den 1 november 2019 kan fortfarande bli en mycket verklig, om än oönskad, följd.

Sedan december 2017 har EU-kommissionen förberett sig på en avtalslös brexit. Hittills har kommissionen lagt fram 19 lagförslag, varav 18 har antagits av Europaparlamentet och rådet. En politisk överenskommelse har nåtts om det återstående förslaget, förordningen om beredskapsåtgärder för EU:s budget 2019, och den väntas antas formellt senare den här månaden. Kommissionen har också antagit 63 icke-lagstiftningsakter och offentliggjort 93 tillkännagivanden om beredskap. Eftersom artikel 50-tidsfristen har förlängts har kommissionen sett över alla åtgärder för att säkerställa att de fortfarande uppfyller de avsedda målen. Kommissionen har dragit slutsatsen att inga åtgärder behöver ändras i sak och att de fortfarande är ändamålsenligaKommissionen har inga planer på nya åtgärder före det nya utträdesdatumet.

Kommissionen påminner om att det är allas ansvar att förbereda för alla scenarier. Eftersom en avtalslös brexit fortfarande är möjlig uppmanar kommissionen med kraft alla aktörer att utnyttja förlängningen till att säkerställa att de har vidtagit alla nödvändiga åtgärder för att förbereda sig för Storbritanniens utträde ur EU. I dagens meddelande ges uppgifter om de omfattande förberedelserna inom olika områden i EU-27-länderna. Hit hör uppehållsrätt och rätt till sociala förmåner, tull och beskattning, transport, fiske, finansiella tjänster samt läkemedel, medicintekniska produkter och kemiska ämnen.

En avtalslös brexit

Om brexit blir av utan något avtal, blir Storbritannien omedelbart ett land utanför EU utan några övergångsbestämmelser. All EU-lagstiftning slutar att gälla i Storbritannien från och med då. Det blir ingen övergångsperiod som den i utträdesavtalet. Detta kommer naturligtvis att orsaka omfattande störningar för enskilda och företag och ha allvarliga negativa ekonomiska konsekvenser. Dessa kommer att vara proportionellt sett mycket större i Storbritannien än i EU-27-länderna.

Som kommissionsordförande Jean-Claude Juncker sade i Europaparlamentet den 3 april 2019 förväntas Storbritannien i händelse av en avtalslös brexit åtgärda tre huvudsakliga separationsfrågor innan EU kan tänka sig att inleda förhandlingarna om förbindelserna i framtiden. Dessa är följande: 1) Skydda och bevara rättigheterna för medborgare som har utnyttjat sin rätt till fri rörlighet före brexit. 2) Uppfylla de ekonomiska åtaganden som Storbritannien gjort som medlemsstat. 3) Bevara långfredagsavtalets anda och bokstav och freden på ön Irland samt den inre marknadens integritet.

EU:s förberedelser och beredskap inför en avtalslös brexit: fortsatt vaksamhet på valda områden

Såväl offentliga förvaltningar som ekonomiska aktörer arbetar med att förbereda för Storbritanniens utträde. Kommissionen har fört omfattande tekniska diskussioner med EU-27-länderna om allmänna frågor om förberedelser och beredskap och om specifika sektoriella, rättsliga och administrativa beredskapsfrågor. Kommissionen har också avslutat en rundtur i EU-27-ländernas huvudstäder. Rundturen visade att EU-länderna är väl förberedda på alla eventualiteter.

I dagens meddelande fokuserar man på områden där fortsatt och särskild vaksamhet krävs under de kommande månaderna:

Medborgarnas uppehållsrätt och rätt till sociala förmåner

  • EU-länderna hade förberett eller antagit nationella beredskapsåtgärder före den 12 april 2019 för att säkerställa att brittiska medborgare och deras familjemedlemmar från länder utanför EU lagligen skulle kunna bo kvar under tiden direkt efter ett avtalslöst brexit.
  • För att skapa större klarhet har kommissionen gjort en översikt över de uppehållstillstånd som krävs i EU-27-länderna (med direkta länkar till EU-ländernas webbplatser om beredskap). Uppgifterna uppdateras fortlöpande.

Läkemedel, medicintekniska produkter och kemiska ämnen

  • Endast ett fåtal centralt godkända läkemedel (cirka 1 %) uppfyllde inte de bestämmelser som krävdes den 12 april 2019. Europeiska läkemedelsmyndigheten har snart slutfört kontrollen av att bestämmelserna efterlevs för centralt godkända läkemedel.
  • För läkemedel som godkänts på nationell nivå är det mer som måste göras för att de ska uppfylla bestämmelserna före den 31 oktober 2019.
  • Certifikat för medicintekniska produkter från Storbritanniens anmälda organ håller på att överföras till EU-27-ländernas motsvarande organ.
  • När det gäller kemiska ämnen hade Reachregistreringar av 463 ämnen överförts till EU-27-länderna före slutet av april 2019, medan 718 ämnen fortfarande enbart var registrerade av registranter som var etablerade i Storbritannien. EU:s kemikalieverk öppnade ett ”Brexitfönster” i Reach-IT så att verkets Reachregistreringar kunde överföras före utträdesdatumet.

Tullar, indirekt beskattning och gränskontrollstationer

  • När det gäller tullar och indirekt beskattning hade kommissionen anordnat flera tekniska möten och offentliggjort vägledningar om tullar, moms och punktskatter före det föregående utträdesdatumet.
  • Nationella förvaltningar har investerat stort i infrastruktur och personal, framför allt i de EU-länder som är viktiga införsel- och utförselställen för EU:s handel med Storbritannien. EU-länderna samarbetar med kommissionen för att utbilda och informera ekonomiska aktörer och allmänheten om vad som gäller.
  • När det gäller sanitära och fytosanitära kontroller har EU-27-länderna inrättat nya gränskontrollstationer eller utvidgat befintliga vid orterna för införsel från Storbritannien till EU.

Transport

  • I förordningen om beredskapsåtgärder för flygtrafiken finns en särskild mekanism som gör det möjligt för EU-flygbolag att uppfylla kraven på EU-majoritetsägande och EU-kontroll. Detta arbete pågår fortfarande och kommissionen är regelbundet i kontakt med de nationella myndigheterna.
  • Inom järnvägstransporten är det viktigt att aktörerna ser till att de får de EU-27-handlingar som krävs, om de ännu inte gjort det.

Fiske

  • Inom fiskerisektorn har kommissionen gjort snabba insatser för att genomföra EU:s beredskapsförordningar. Kommissionen och EU-länderna har samarbetat för att samla in information i lämpligt format så att EU-fartyg som anhåller om att få tillstånd att fiska på brittiskt vatten ska få sin ansökan behandlad så snart som beredskapsförordningen om fisketillstånd börjar tillämpas.
  • Kommissionen har också samarbetat nära med EU-länderna för att anpassa deras operativa program så att resurser inom ramen för Europeiska havs- och fiskerifonden vid behov kan användas vid tillfälliga fiskestopp.

Finansiella tjänster

  • Företagen hade gjort stora framsteg med sina beredskapsplaner fram till den 12 april 2019, men vissa viktiga frågor återstår. Försäkringsbolag, betaltjänstleverantörer och andra leverantörer av finansiella tjänster som inte har beredskapsplaner för delar av sin verksamhet (t.ex. avtalsförvaltning och tillgång till infrastruktur) uppmanas med kraft att slutföra sina förberedelser före den 31 oktober 2019. Kommissionen samarbetar med tillsynsorgan på EU-nivå och nationell nivå för att säkerställa att företagens beredskapsplaner genomförs fullt ut och förväntar sig att de brittiska tillsynsorganen inte förhindrar företagen att genomföra planerna.

Läs mer: Vad ska jag göra vid en avtalslös brexit?

- Annons -

Nyheter

-Annons-