Edon Ramadani – Årets Unga Entreprenör Skåne 2018

Pressbild_ÅUES2018

”Den fungerade halvt”, säger han med ett leende. ”Den var inte helt optimal och reagerade på fel temperatur. Men vi hade inget alternativ.” Så de hoppade in i bilen och gav sig iväg ner genom Europa, till Tyskland, Schweiz och Italien, och på vägen hem hade de order från alla länderna. De hade sålt 80-100 000 silikonband som varken var perfekta ännu eller överhuvudtaget existerade.

Idag, 17/10, utsågs Årets Unga Entreprenör Skåne 2018 under HBG Talks i Helsingborg. Bland de många nominerade hade fyra finalister sållats ut – Edon Ramadani, Tora Olsson, Erik Wilson och Cassandra Jertshagen – och när krutröken lagt sig stod Edon Ramadani, en av grundarna och ägarna till Lundabaserade Everyday Baby ensam kvar. Info Express lyckades få en intervju.

edon ramadani - Årets unga entreprenör skåne 2018 Edon Ramadani – Årets Unga Entreprenör Skåne 2018 Edon Ramadani och Everyday Babys produkter9 1024x683
Edon Ramadani och Everyday Babys produkter9

Everyday Baby, eller Everyday Solutions, som de då hette, vann Challenge 2016. Då stod samtliga tre grundare och ägare – Edon Ramadani, Andreas Bengtsson och Fredrik Persson – som vinnare. Denna gång står dock Edon ensam. När jag frågar honom om hur det kommer sig, tvekar han lite. Han antar att det är för att han är den av dem som blivit nominerad – av vem vet han inte – och inte av någon annan anledning. Som han ser det är de tre helt likvärdiga och lika värdefulla för företaget. Det kan kanske också vara för att han är yngst av de tre. Och att Edon nu utsetts till Årets Unga Entreprenör i Skåne 2018, kommer detta garanterat att gagna dem alla tre. Han berättar om hur vinsten i Challenge 2016 öppnade många dörrar för dem, skaffade dem kontakter och gjorde mycket gott för företagets utveckling.

Edon, Andreas och Fredrik träffades när de alla läste marknadsföring och försäljning på internationell nivå, och det uppstod direkt en kemi dem emellan. De visste redan då att de ville starta ett företag tillsammans. Då fanns det dock inga konkreta idéer, så var och en började en framgångsrik karriär inom andra företag.

Tanken på ett gemensamt företag fanns dock hela tiden där, och när Edon och hans flickvän började fundera på att skaffa barn, skaffade han – noggrann och vetgirig som han är – all tillgänglig information, bl.a. i form av diverse babytidningar. I en av dessa frågade en mamma doktorn om hur varm vällingen skulle vara. Doktorn svarade 37° men talade inte om hur man som förälder skulle veta när den är 37°. ”Rädd som jag är för baciller, hade jag aldrig stoppat in en termometer i en nappflaska”, ler Edon. ”Hur ska vi veta att vi inte bränner vårt barn?” Och långsamt började en idé formas i hans huvud. Han kände sedan tidigare till ämnen som ändrade färg beroende på temperatur och han insåg att här fanns ett behov som borde tillgodoses.

Han tog kontakt med sina gamla kursare och därefter hade de många möten på sitt dåvarande kontor, McDonalds i Hässleholm. Vägen var dock lång. Det finns många tekniska detaljer och sträng standard man måste ta hänsyn till.

Året var 2014 och det var OS i Sotji. Med anledning av detta fick man ett plastarmband när man köpte en plusmeny. Och detta var starten för den verkligt goda idén. De insåg att de, åtminstone till en början, inte behövde göra hela nappflaskor. Ett silikonband som indikerade temperaturen och som skulle passa alla nappflaskor var den perfekta startprodukten.

De fortsatte med sina möten på sitt speciella kontor i Hässleholm, men de bestämde sig för att till att börja med behålla sina jobb, eftersom de inte hade något finansiellt stöd. Men företaget startades, och med råd och stöd från alla experter de kunde finna och med hjälp av en fabrik tog de fram en prototyp av ett silikonband. ”Den fungerade halvt”, säger han med ett leende. ”Den var inte helt optimal och reagerade på fel temperatur. Men vi hade inget alternativ.” Så de hoppade in i bilen och gav sig iväg ner genom Europa, till Tyskland, Schweiz och Italien, och på vägen hem hade de order från alla länderna. De hade sålt 80-100 000 silikonband som varken var perfekta ännu eller överhuvudtaget existerade. Men de visste att de skulle kunna fixa det. Och när det väl var dags för leverans höll banden verkligen vad de lovat. Då hade det gått närmare två år sedan den första idén kläckts. Men nu gick det snabbt. De kom ut i stora delar av Europa. ”Vi trodde stenhårt på vår idé, och jag tror att vår entusiasm smittade av sig på distributörerna. De trodde också på produkten och de fick ut produkten i premiumkedjor runt om i Europa, t.ex. genom Kronans Apotek här i Sverige fick de ut produkten i liknande kedjor i Nederländerna, Tyskland, Schweiz o.s.v. Så det var startskottet.”

Då var det också dags att gå hem till sina respektive – Edon väntade barn i den vevan – och berätta att de tänkte sluta sina välbetalda jobb för att satsa på gummiband för bebisar. Men det låter mer dramatiskt än det i själva verket var.

”Min sambo är också väldigt driven. Jag är jättestolt över henne. Hon är en underbar människa, förstående på alla plan. Vi delar den här drivna känslan och detta att vara innovativ. Hon förstår. Hon har också ett jobb som kräver att hon lägger mycket tid, även om hon just nu är mammaledig med vår tvåmånaders dotter. Vi försöker hjälpa varandra mycket, där hon kan lägga mycket tid på det hon gör i vissa perioder och jag kan lägga mycket tid vid andra tillfällen. Jag tror att vi kompletterar varandra och förstår varandra väldigt mycket, och det har hjälpt jättemycket, både mig och mitt bolag och henne och familjen”, ler Edon. Och naturligtvis förstår en sådan kvinna också vikten av att följa sin dröm.

Innan de vågade ”kasta sig ut från klippan”, som Edon uttrycker det, hade de dock hunnit ta fram ytterligare en produkt, nämligen halkskydd för badkar som samtidigt indikerar när badvattnet är för varmt, med samma teknik som i silikonbanden. Och nu satte produktutvecklingen igång på allvar. Sedan dess har de hunnit ta fram en solskyddsindikator som – med färg så klart – visar om solskyddskrämen fortfarande är verksam, olika glasflaskor – nappflaskor (som ju var originalidén), sugrörsmuggar, pipmuggar och dricksflaskor för de större barnen – som alla är täckta med silikon (som på nappflaskorna såklart ändrar färg beroende på temperatur), vilket dels gör att de inte splittras om man skulle råka tappa dem, dels att de kan göras mycket tunnare och därmed lättare. Målet är att få bort all plast från produkterna eftersom plast är skadligt både för den egna hälsan och för miljön. Och detta har lett till att de senare också utvecklat såväl haklapp som tallrik och bestick i silikon (men med en metallkärna i besticken).

Med nappflaskor – och dinappar, som de också har tagit fram – är nu deras första produkt snart historia. Om man kan få tag på nappflaskor som ändrar färg, behöver man inte längre silikonbandet. Men det finns såklart idéer om ett utökat sortiment. Eftersom dessa ännu är under utveckling vill dock Edon inte gå ut med dem ännu. Så det är alltså fritt fram för läsaren att spekulera.

edon ramadani - Årets unga entreprenör skåne 2018 Edon Ramadani – Årets Unga Entreprenör Skåne 2018 Everyday Babys produkter 1024x683
Everyday Babys produkter

Varje år ställer Everyday Baby ut sina produkter på världens största barnmässa i Köln. Där träffar de också de flesta av sina distributörer. Dessutom åker de ut för att träffa distributörerna. De har t.ex. börjat sälja sina produkter i Sydkorea, och då måste man naturligtvis också åka dit. Likadant har de gjort i andra länder, då de tror att det är viktigt att ha en hjälpsam och stöttande relation till sina affärspartners, där de ställer upp och hjälper dem med såväl marknadsföring som försäljning. ”För att vi ska kunna göra detta måste vi förstå respektive marknad. Och det gör vi genom att vara på plats vid olika tillfällen tillsammans med våra distributörer.”

Men trots att samtliga tre grundare är marknadsförare och försäljare i grunden räds de inte att emellanåt ta in expertishjälp utifrån. ”Vi gör väldigt mycket själva, här i huset. Men marknadsföring och försäljning är väldigt brett. Man kan inte allting inom det, trots att man studerat det, älskar och brinner för det.”

Alla tre brinner också för produktutveckling och all sådan sker också i företaget i Lund, men tillverkningen sker i Kina. ”I väldigt fina fabriker”, tillägger Edon urskuldande.

Förra året omsatte företaget 1,6 miljoner och i år är siktet inställt på att dubbla detta med råge. Everyday Baby består av tre ägare och fyra och en halv anställd, och de fortsätter att växa. Under deras första tre år har de fokuserat mycket på produktutveckling, men nu står de inför en nyordning som innebär att fokus i högre grad kommer att ligga på marknadsföring och försäljning. Detta innebär naturligtvis inte att de kommer att sluta med produktutveckling, lika lite som de lät bli att marknadsföra och sälja tidigare. Men fokus kommer att flyttas. Detta innebär i sin tur att de med största sannolikhet behöver utöka personalen betydligt.

Att vara tre stycken som äger företaget tillsammans tycker Edon enbart ger fördelar. Naturligtvis är de inte alltid överens, men ”det är utvecklande i sig, det som gör att vi tar oss framåt”, och i de flesta fall är de eller blir de överens. En majoritet, alltså två mot en, är aldrig utslagsgivande. ”Är vi inte överens läggs frågan på is och vi fortsätter diskussionen vid annat tillfälle.” På samma sätt vill de sköta företaget. Edon vill inte se sig själv som chef, utan som kollega. Han ser upp till sina anställda och hoppas att de också ser upp till honom. De försöker att vara så plana som möjligt; målet är att ha med alla på banan.

edon ramadani - Årets unga entreprenör skåne 2018 Edon Ramadani – Årets Unga Entreprenör Skåne 2018 Edon Ramadani och Everyday Babys produkter12 1024x683

Edon Ramadani är idag 30 år. Han är ursprungligen alban och kom till Sverige från Kosovo som treåring, till följd av balkankriget. Hans farfar var konstnär och också hans mormor var också väldigt kreativ, särskilt inom matlagning. Han hade god kontakt med dem båda två och tror att hans kreativa sidor har mycket av sitt ursprung där, både genetiskt och i vad han fick se och vad de diskuterade. Men också hans föräldrar har hjälpt honom mycket i sitt skapande. Hans pappa var fotograf i Kosovo men utbildade sig sedan till ingenjör i Sverige och har som sådan bidragit med flera innovationer. ”Det har satt sina spår, att man kan tänka lite utanför boxen. Jag har det liksom i blodet”, ler Edon.

Men det var kanske framför allt föräldrarnas inställning som gav grunden till Edons entreprenörskap. Edon började arbeta väldigt tidigt, delade ut tidningar och sålde majblommor. ”Jag älskade att sälja majblommor. Jag älskade försäljning och att göra affärer redan i tidig ålder.”

När han sedan var nio år byggde han sin första dator, och där var föräldrarna väldigt stöttande och hjälpte honom att köpa delar och var väldigt positiva till hela projektet. Men den mest anslående händelsen Edon berättar om inträffade redan innan det, när han var åtta år.

Han hade länge önskat sig en radiostyrd bil och när han äntligen fick den var han överlycklig. Det dröjde dock inte länge innan han ville ta reda på hur den var uppbyggd och hur den fungerade. Således skruvade han isär hela bilen. Problemet var att han sedan inte kunde få ihop den igen. Han visste ju att den varit väldigt dyr och han bävade för hur föräldrarna skulle reagera när de fick veta att han förstört bilen. Men tvärtemot hans farhågor blev de glada och var väldigt stöttande och tyckte att han varit duktig. De tyckte att det var bra att han ville ta reda på hur saker och ting fungerar och de såg det hela som utvecklande. Så utvecklande att det alltså ett år senare ledde till att han byggde sin egen dator. Med sådana föräldrar är det kanske inte så konstigt att han blev en innovatör och entreprenör som om några dagar har chans att utses till Årets Unga Entreprenör Skåne 2018.

Upp till nian var Edon en duktig elev, men under gymnasiet tappade han lite fokus på skolan eftersom han allt mer började utveckla hemsidor och annat som han tyckte var intressantare. På en rak fråga svarar han att han under gymnasietiden nog lärde sig mer utanför skolan än i. Författaren till denna artikel kan inte låta bli att göra en reflektion och tänka på två tidigare entreprenörer vi intervjuat som ingen av dem gick gymnasiet eftersom deras respektive företag tog all tid. Edon gick dock ut gymnasiet, och fortsatte alltså sedan också med en eftergymnasial utbildning. Men fokus var hela tiden inställt på ett liv som innovatör och entreprenör.

På sin fritid gillar Edon framför allt att vara med sin familj – sambo och två barn – att läsa, vara ute i skogen och att hålla igång sin kropp. Tidigare tränade han karate och nådde där flera stora framgångar, men nu har han inte riktigt tid och nöjer sig framför allt med att springa.

Han ser Everyday Baby som sitt barn, något han skapat, något han levt med, och i dagsläget kan han inte se annat än att han kommer att arbeta där fram till pensionen, om han nu någonsin kommer att gå i pension. ”Men man vet ju aldrig något om framtiden. Mycket är osäkert. Men en sak är säker, och det är att jag kommer att fortsätta att vara en drivande företagare. Men samtidigt kommer det inte att vara på bekostnad av min familj. Jag ser familjen som mer värdefull”, konstaterar han och tror att han kommer att dra ner på de idag något osunda arbetstiderna som bara tillåter 4-5 timmars sömn per natt. ”Men ner till vad som kallas normalt kommer de nog aldrig att gå.”

edon ramadani - Årets unga entreprenör skåne 2018 Edon Ramadani – Årets Unga Entreprenör Skåne 2018 Bildtext2 1024x683
Från början hette företaget Everyday Solutions, därför att målet för företaget var, och är, att lösa barnfamiljers vardagsproblem. Efter ett tag kom de dock på att ”Solutions” gav ett allt för hårt intryck; de förknippades inte med småbarn och många trodde att de arbetade med IT-lösningar. Därför heter de numera Everyday Baby. Det är ju trots allt bebisarna och deras föräldrar som är deras huvudsakliga målgrupp. Och som synes har babyn har en mantel. ”Alla barn är en hjälte”, ler Edon.

Om några dagar kommer artikeln också att finnas i vår tidning Info Express.

Within days this article will also be published in English on this website.

 

 

Annons