Danmark fortsätter utreda bro över Kattegatt – skulle halvera restiden mellan Aarhus och Köpenhamn/Malmö

En fast förbindelse över Kattegatt skulle mer än halvera restiden mellan Köpenhamn/Malmö och Aarhus. Karta: News Øresund

Den socialdemokratiska danska regeringen har beslutat att fortsätta den tidigare borgerliga regeringens utredningen om en fast förbindelse över Kattegatt. En skillnad mellan de båda regeringarna är att den nuvarande betonar vikten av att bygga en bro över Kattegatt för både bilar och tåg. Kattegattbron skulle mer än halvera restiden mellan Köpenhamn och Aarhus till omkring en timme och enligt en preliminär beräkning från mars 2018 skulle prislappen för en kombinerad väg- och järnvägsbro hamna på 124 miljarder DKK.

– Det är avgörande att vi undersöker en kombinerad väg- och järnvägsförbindelse och inte bara en ren vägförbindelse som den tidigare ministern ursprungligen önskade. Det är nämligen helt naturligt att vi även ser på förbindelsen ur ett klimat- och miljömässigt perspektiv säger Danmarks transportminister Benny Engelbrecht (S) i ett pressmeddelande.

Utredningen om en fast förbindelse över Kattegatt ska pågå fram till och med 2021 och visa på olika alternativ till sträckning samt frågeställningar som berör bland annat miljö, ekonomi och restider. En bro över Kattegatt väntas mer än halvera restiden mellan Aarhus och Köpenhamn till omkring en timme vilket även näringsliv och invånare i Skåne skulle få nytta av.

Den fortsatta utredningen av en Kattegattbro applåderas av arbetsgivareorganisationen Dansk Industri.
– Man kan skära bort en väsentlig del av transporttiden mellan Aarhus och Köpenhamn. Det är precis de tidsvinster som är avgörande för näringslivet, säger Michael Svane, direktör för transport och infrastruktur hos Dansk Industri, till Danmarks Radio.

Han pekar också på att en bro över Kattegatt skulle skapa ett robustare transportsystem mellan Jylland och Själland. Även om den fasta förbindelsen över Stora Bält tillfälligt skulle behöva stängas på grund av oväder eller olycka så blir det genom en Kattagattförbindelse fortfarande möjligt att resa mellan de två landsdelarna. (News Øresund)

Väg- och järnvägsbro över Kattegatt skulle kosta 124 miljarder DKK enligt rapport från 2018

När den tidigare borgerliga danska regeringen i mars 2018 beslutade att påbörja en utredning om en bro över Kattegatt presenterades en rapport som angav att en kombinerad bil- och järnvägsbro över Kattegatt preliminärt beräknades kosta 124 miljarder DKK att bygga och skulle ge en restid mellan Aarhus och Köpenhamn på strax under en timme. Enligt rapporten skulle inte brukaravgifterna räcka till för att betala den kombinerade väg- och järnvägsbron utan danska staten skulle behöva bidra med 42 miljarder DKK från infrastrukturbudgeten. En renodlad vägbro över Kattegatt beräknades då kosta 58 miljarder DKK och skulle vara möjligt att finansiera utan statliga medel. Den fasta förbindelsen över Kattegatt var då tänkt att bestå av två broar på 19 respektive 20 kilometer och som möts på idylliska Samsø och med målsättningen att förbindelsen kan stå klar år 2030. Sedan dess har en treårig utredning påbörjats som ska vara klar 2021 som både skulle omfatta ett alternativ med en renodlad vägbro och en kombinerad väg- och järnvägsbro men där den dåvarande regeringen betonade att de ville satsa på en bro för enbart bilar. Nu fortsätter utredningen under socialdemokratisk regi och med betoningen på att man nu föredrar det dyrare alternativet med en väg- och järnvägsbro över Kattegatt.

Väg- och järnvägsbro över Kattegatt
Investeringskostnad: 124 miljarder DKK
Behov av statlig tillskottsfinansiering utöver brukaravgifter: 42 miljarder DKK
Återbetalningstid: 40 år

Vägbro över Kattegatt
Investering: 
58 miljarder danska kronor
Behov av statlig tillskottsfinansiering utöver brukaravgifter: 0 DKK
Återbetalningstid: 32 år

Ny restid (tidsbesparing) med bil från Köpenhamn med Kattegattbro
Aarhus: 58 minuter (1 timme 23 minuter)
Aalborg: 2 timmar och 9 minuter (1 timme och 20 minuter)
Herning: 2 timmar och 26 minuter (21 minuter)

Källor: Trafik- Bygge og Boligstyrelsen, Vejdirektoratet samt Transport- Bygnings- og Boligministeriet i mars 2018

Annons