Bättre arbetsförhållanden för lastbilsförare i hela EU

Nya EU-regler för vägtransporter ska stoppa snedvridning av konkurrensen i sektorn och samtidigt ge bättre arbetsvillkor för förarna.

Idag (8 juli n.r.) kommer parlamentsledamöterna att rösta om mobilitetspaketet för vägtransporter i plenum, efter att det antogs av transportutskottet i juni. De nya reglerna har preliminärt avtalats med EU-ministrarna och antogs av rådet 7 april.

Paketet består av tre viktiga delar: bättre tillämpning av cabotageregler, utstationering av förare och förarens vilotider.

Även om EU redan reglerar alla dessa områden så finns det kryphål och svårigheter med att verkställa dessa regler – vilket har lett till att EU:s medlemsländer genomför dem på olika sätt. De nya reglerna kommer att ge en tydlig och gemensam ram för vägtransportsektorn.

Läs mer: Vad gör EU för arbetstagarnas rättigheter och arbetsvillkor?

Mer vila och tid hemma

Enligt den nya förordningen bör förarna ha bättre vilovillkor och rätt till mer tid hemma. Till exempel kan veckovila på mer än 45 timmar inte tas i ett fordon, utan i lämpligt boende med tillräckliga faciliteter, som arbetsgivaren betalar. Arbetet bör dessutom organiseras för att ge förarna mer tid hemma.

För att upptäcka brott mot reglerna kommer smarta färdskrivare, för att registrera gränsövergångar och andra aktiviteter, att distribueras.Färdskrivare

  • En enhet som registrerar alla fordonets aktiviteter, till exempel avstånd, hastighet, körtider och viloperioder för föraren.
  • Det är redan obligatoriskt att installera en digital färdskrivare i nya fraktfordon över 3,5 ton.

Tydliga regler för utstationering av förare

Med tanke på vägtrafikens förutsättningar krävs starkare tillämpning av specifika regler för sektorn, för att skapa en balans mellan operatörernas frihet att tillhandahålla gränsöverskridande tjänster och lämpliga arbetsvillkor och socialt skydd för förarna.

Förare utstationeras i regel inte i ett annat medlemsland under längre perioder, som ibland är fallet i andra brancher. De befintliga reglerna tillämpas också på olika sätt av olika medlemsländer.Utstationerade arbetstagare

  • Anställda som skickas av sin arbetsgivare för att tillfälligt genomföra en tjänst i ett annat medlemsland, inom ramen för ett avtal om tjänster, en intern gruppförmedling eller en anställning via ett bemanningsföretag.
  • Till skillnad från mobila arbetare stannar de tillfälligt i landet och integreras inte i dess arbetsmarknad.
  • Vägtransportsektorn kännetecknas av en mycket mobil arbetskraft.

De reviderade reglerna syftar till att förhindra olika nationella tillvägagångssätt och säkerställa en rättvis ersättning för förarna.

De nya bokningsreglerna kommer att gälla för cabotage, internationella transporter, (exklusive transitering) och bilaterala verksamheter (transport från en medlemsstat där föraren är baserad till ett annat land och vice versa).

Rättvis och konkurrenskraftig vägtransportsektor

Med de uppdaterade reglerna för cabotage införs samordnade kontroller av två eller flera nationella tillsynsmyndigheter och underlättar samarbete och informationsutbyte mellan medlemsstaterna.Cabotage

  • Cabotage är när en utländsk lastbil utför nationella leveranser på ett annat EU-lands territorium direkt efter en internationell leverans från ett annat land.
  • Det hjälper lastbilar att minska tomma körningar och sparar bränsle.
  • Cabotage introducerades först 1990 genom kvoter.
  • EU:s regler – som möjliggör tre cabotagekörningar inom sju dagar efter den internationella leveransen – förblir oförändrade.
  • För att undvika ”systematiskt cabotage” införs nya regler om en fyra dagars ”avkylnings” -period före cabotage kan göras i samma land med samma fordon.
  • Under 2017 var nästan hälften av EU:s cabotage i Tyskland, medan nästan 40 procent utfördes av polska transportörer.

För att stoppa användningen av brevlådeföretag av åkare som snedvrider konkurrensen och för att förbättra anställningsvillkoren för förare kommer de reviderade reglerna att kräva att vägföretag har betydande aktiviteter i det medlemsland där de är registrerade.

Reglerna kommer också att innebära en skyldighet för föraren att återvända till företagets operativa center var åttonde vecka.

Reglerna kommer att utvidgas till att omfatta transportföretag som använder lätta fordon på över 2,5 ton, skåpbilar med färdskrivare inräknade.Vad är brevlådeföretag?

  • Företag som bara har en postadress i ett land, men har sin verksamhet i ett annat EU-land.
  • Ett brevlådeföretag är inrättat för att kringgå lagar och skyldigheter, vanligtvis inom områden som beskattning, social trygghet, moms och löner.
  • De är olagliga men upptäcks sällan, eftersom de flesta medlemsländer inte har någon juridisk eller fungerande definition av brevlådeföretag.

Nästa steg

Parlamentet kommer att rösta om reformen under plenarsammanträdet 8 juli. De nya reglerna kommer att antas om inga ändringsförslag röstas igenom med absolut majoritet (dvs. minst 353 röster).

Mer om EU:s regler om arbetsvillkor

• Nya regler för en bättre balans mellan arbete och familjeliv för föräldrar
• Reform av regler för utstationering av arbetstagare
• Nya EU-regler för arbetstagarna i gigekonomin
• Skydd från cancerframkallande kemikalier på jobbet

- Annons -

Nyheter

-Annons-