Glöm inte ersättningen för försenat flyg på charterresan

Bra att läsa

Strejker, personalbrist och ständigt ökande turism är några av anledningarna till att allt fler drabbas av försenade, inställda eller överbokade flyg, och den här sommaren är inget undantag. Om du reser från ett EU-land eller med ett EU-flygbolag och planet blir försenat eller inställt kan du i vissa fall få ersättning för det, men det kan vara svårt att veta vad som gäller och få kanske vet att de kan få pengar tillbaka för föresenat flyg, även när de har beställt en så kallad charterresa.

– Det är viktigt att komma ihåg att du kan ha rätt till ersättning både från charterarrangören och från flygbolaget men för att få full ersättning måste du göra en anmälan till båda, säger Emma Persson, privatekonom på Länsförsäkringar.

Ersättning från charterrangören – resan dit

Resans längtFörseningKompensationTyp av kompensation
1- 4 dygnUnder 5 timmarNejIngen
Över 5 timmarJaI dag*
Mellan 5-8 dygnUnder 8 timmarNejIngen
Över 8 timmarJa1 dag*
Över 8 dygnÖver 8 timmarJa1 dag*

*En dagsandel utgör resans pris minus försäkring, rabatter och eventuella tillägg. Om förseningen är längre än 24 timmar kan kompensationen bli högre. Exempel, om din resa har kostat 21 000 kronor får du 3 000 kronor i ersättning för en dag. Ving.se [2019-07-18]

Ersättning från charterrangören – resan hem

Förseningar på hemresan medför ingen kompensation.

Ersättning från flygbolaget som charterarrangören hyrt in – resan dit och hem

Det här är dina rättigheter vid förseningar:

  • Rätt till gratis mat och dryck vid försening på mer än 2 timmar
  • Rätt till gratis övernattning på hotell vid försening till nästa dag
  • Rätt till ombokning eller återbetalning vid försening på mer än 5 timmar

Om du blir mer än tre timmar försenad till din slutdestination (jämfört med ankomsttiden enligt tidtabellen) har du rätt att kräva följande kompensation av flygbolaget:

  • 250 euro för alla flygningar på högst 1 500 kilometer
  • 400 euro för alla flygningar inom EU längre än 1 500 kilometer och för alla övriga flygningar mellan 1 500 och 3 500 kilometer långa
  • 600 euro för alla övriga flygningar som omfattas av EU:s regler.

Rätt till skadestånd
När ditt flyg är försenat kan du ha rätt till ersättning från flygbolaget för kostnader som du fått på grund av den försenade flygningen. Till exempel kan du få ersättning för mat på flygplatsen, missad hotellnatt eller förlorad arbetsinkomst.

Kom ihåg att du måste kunna bevisa vilka kostnader du haft och de måste vara kopplade till förseningen för att du ska kunna begära ersättning för dem. Spara alla kvitton på dina utlägg som bevis. För förlorad arbetsinkomst behöver du visa upp ett intyg från din arbetsgivare.

Du kan som högst få 4 694 SDR (särskilda dragningsrätter) vilket motsvarar ungefär 54 000 svenska kronor som ersättning för dina utlägg. SDR, är en reservvaluta som används vid internationell handel och som kan beskrivas som en korg av större valutor. 

Ingen rätt till kompensation vid extraordinära omständigheter
Flygbolaget behöver inte kompensera för förseningen och det kan anses att den berodde på så kallade ”extraordinära omständigheter”. Det är flygbolaget som ska bevisa att förseningen berodde på en extraordinär omständighet och exempel på detta kan vara:

  • politisk instabilitet
  • väderförhållanden som gör det omöjligt att flyga
  • säkerhetsrisker
  • oförutsedda brister i flygsäkerheten
  • när det pågår strejk som påverkar verksamheten för flygbolaget.

Källa; Konsumenteuropa.se

– Om du vill söka kompensation för din försening så tänk på att det inte är nödvändigt att ta hjälp av några av de juristtjänster som finns på nätet. De tar bra betalt för hjälp som går att få kostnadsfritt via konsumentvägledaren i din kommun eller hos Konsument Europa, en enhet inom Konsumentverket som ger hjälp och råd till alla konsumenter i Europa. Hör av dig till dem om flygbolaget nekar dig ersättning eller inte svarar på ditt krav .Och glöm inte att kräva ersättning för hela familjen, säger Emma Persson.

Här kan du själv räkna ut vad du har rätt till vid försenat flyg. Flygkalkylatorn:

https://www.konsumenteuropa.se/sv/flygkalkylatorn/

För ytterligare information kontakta:
Emma Persson, privatekonom på Länsförsäkringar. Tel. 076 -109 27 
Länsförsäkringars pressjour. Tel. 08-588 418 50

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.

Taggar:flygförsening, Emma Persson

 Om oss

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna en helhet av bank- och försäkringstjänster. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.

 Kontakt

 Prenumerera

 Media

 

 Dokument & länkar

- Advertisement - Oresunds Deals

Fler artiklar

- Annons -
- Annons - Annonsera hos oss

Senaste artiklarna