21 europeiska flygbolag har gått med på att ändra sina marknadsföringsmetoder efter en dialog med Europeiska kommissionen och nätverket för konsumentskydd (CPC).
Syftet är att förhindra vilseledande miljöpåståenden och skapa mer transparent information för resenärer i hela EU.
Efter en gemensam granskning har 21 europeiska flygbolag åtagit sig att ändra hur de kommunicerar sin miljöpåverkan.
Dialogen leddes av Europeiska kommissionen tillsammans med CPC-nätverket och konsumentskyddsmyndigheterna i Belgien, Nederländerna, Norge och Spanien.
Följande bolag omfattas av åtagandena:
Air Baltic, Air Dolomiti, Air France, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Eurowings, EasyJet, Finnair, KLM, Lufthansa, Luxair, Norwegian, Ryanair, SAS, SWISS, TAP, Transavia France, Transavia CV, Volotea, Vueling och Wizz Air.
Tydligare och mer sanningsenlig information
Flygbolagen har lovat att:
● sluta hävda att koldioxidutsläpp från en specifik flygning kan neutraliseras, kompenseras eller direkt minskas genom bidrag från resenärer,
● endast använda begreppet ”hållbart flygbränsle (SAF)” när det kan styrkas med tydlig och verifierbar information,
● undvika vaga uttryck som antyder miljövänlighet utan konkret underlag,
● ge tydliga uppgifter om framtida klimatmål – som netto nollutsläpp – med tidsramar och planerade åtgärder,
● visa beräkningar av CO₂-utsläpp på ett öppet och begripligt sätt,
● samt tillhandahålla vetenskapliga bevis som styrker påståenden om förbättrad miljöprestanda.
Uppföljning och tillsyn
Nationella konsumentskyddsmyndigheter kommer att övervaka hur snabbt flygbolagen genomför sina åtaganden.
Om vissa aktörer inte följer överenskommelsen kan tillsynsåtgärder eller sanktioner införas.
För att säkerställa rättvis konkurrens kommer CPC-nätverket även att granska andra flygbolag på den inre marknaden och kräva motsvarande åtaganden.
Bakgrund
Dialogen inleddes 2023 efter att Europeiska konsumentorganisationen (BEUC) slagit larm om vilseledande miljöpåståenden från flera europeiska flygbolag.
Arbetet grundar sig på EU:s direktiv om otillbörliga affärsmetoder (UCPD), som förbjuder vilseledande marknadsföring och underlåtenhet att ge korrekt information till konsumenter.
