Om antalet elbilar i Danmark ska öka kräver det markant högre avgifter på bilar som kör på fossilt bränsle. Det anser Elbilskommissionen, som blev tillsatt av förra regeringen. Kommissionen presenterade under måndagen sin första rapport med förslag på hur fler elbilar kan rulla på de danska vägarna i 2030.
Uppgiften för Elbilskommissionen har varit att ta fram förslag på hur de höga danska bilavgifterna skulle kunna ändras för att gynna en utveckling mot fler elbilar och färre bensin- och dieselbilar, fast utan att det skulle kosta statskassan och utan att skapa större samhällsekonomiska kostnader och mer ojämlikhet. Den uppgiften säger sig Kommissionen inte att kunna lösa. Istället presenterades fyra möjliga scenarier där antalet elbilar avgör extrakostnaden för bilar som kör på fossilt bränsle. Om det ska köra en miljon elbilar 2030 skulle det årligen kosta 5 900 danska kronor mer för bensin- och dieselbilsägarna. Om målet är 500 000 elbilar skulle det kosta 400 kronor för övriga bilägare om året.
Samtidigt föreslår kommissionen att elbilsägarana ska få ett årligt bidrag på 2 500 kr fram till 2030, att det införs en vägavgift på 1 000 kronor per år, att bensin- och dieselpriserna ökar samt att registreringsavgiften för bilar ändras till att bero på CO2 utsläpp istället för pris.
Skatteminister Morten Bødskov säger till DR att staten idag får in runt 50 miljarder danska kronor i registrerings- och bensinavgifter. Idag bidrar elbilsförsäljningen till en mycket liten del av detta eftersom avgifterna är låga.
Det finns idag cirka 40 000 elbilar och plug-in hybridbilar i Danmark, enligt siffror från Skatteministeriet.