Jobbförmedling och erbjudanden om utbildning som täcker båda sidor sundet, kartläggning av hur arbetsmarknaden ser ut i Greater Copenhagen-regionen och lägre kostnad för att åka över Öresund. Det är några av förslagen i en kommande arbetsmarknadscharter som tas fram inom det dansk-svenska Greater Copenhagen-samarbetet och som presenterades under samarbetets toppmöte på Köpenhamns rådhus på fredagen.
Arbetet med att ta fram en gemensam överenskommelse, arbetsmarknadscharter, inom Greater Copenhagen-samarbetet börjar närma sig sitt färdigställande. Det berättade konsulten och tidigare departementschefen Bo Smith vid fredagens toppmöte som arrangerades av Greater Copenhagen Committee på rådhuset i Köpenhamn. Den 6 december möts styrelsen i Greater Copenhagen Committee och då ska utkastet till chartern diskuteras. Om det finns enighet är nästa steg att använda de konkreta förslagen för att försöka påverka den nationella nivån, regeringarna, i Sverige och Danmark.
Chartern är tänkt att vara en gemensam vision för hur arbetsmarknaden bör fungera i den här regionen, berättade Bo Smith. Det handlar bland annat om att reducera juridiska och administrativa hinder samt att optimera hur arbetsmarknaden fungerar.
– För Greater Copenhagen som metropol är frågan om hur arbetsmarknaden fungerar en viktig konkurrensparameter, sa han.
I arbetet med chartern har man beräknat produktivitetspotentialen, om man får arbetsmarknaden i Greater Copenhagen att fungera bättre, till två miljarder danska kronor årligen. Bland förslagen finns bland annat att ta fram en överblick över hur arbetsmarknaden i Greater Copenhagen-området ser ut och fakta som beskriver den, att ha en jobbförmedling som fungerar över Öresund och att det finns sammanhängande erbjudanden för utbildning över sundet. I Arbetsmarknadschartern kommer det även finnas ett förslag om att reducera kostnaden för att korsa sundet och som ses som en barriär för att få fler att arbeta på den andra sidan Öresund.
Frank Jensen (S), överborgmästare i Köpenhamn, var värd för dagens möte som också var en avrundning på hans ordförandeår i Greater Copenhagen.
– 2019 har varit ett nytt kapitel i Greater Copenhagen. Vi fick en ny medlem i Region Halland och vi hoppas att de känner sig välkomna. 2020 bankar kanske Region Blekinge på vår dörr, det skulle också vara en stor glädje. Tillsammans är vi idag en stor spelare – fyra regioner, 85 kommuner och mer än 4,3 miljoner invånare, sade han.
Sedan tidigare finns även en trafikcharter inom Greater Copenhagen-samarbetet som visar de infrastruktursatsningar som man gemensamt vill prioritera. Danmarks transportminister Benny Engelbrecht (S) deltog på mötet. Han fick frågan om att kommentera den pågående dansk-svenska utredningen om en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingør.
– Det är klokt att börja med analysen. Den danska Kustbanan till Helsingör är utmanad av många förseningar som kan styras bättre, det kan också frigöra kapacitet på Öresundsförbindelsen som förväntas få mycket ny trafik med gods som ska transporteras mellan Skandinavien och Europa. Arbetet är igång och det är väsentligt att vi samarbetar, sa han.
Ministern tog även upp utbyggnaden av stationen vid Köpenhamns flygplats i Kastrup och dess effekt på kapaciteten på Öresundsbron.
Carl Johan Sonesson (S), regionstyrelsens ordförande i Skåne, deltog i en paneldebatt och framhåll att det finns behov av båda fasta förbindelser som föreslås i trafikchartern, en förbindelse mellan Helsingborg och Helsingør samt en Öresundsmetro mellan Malmö och Köpenhamn.
– Metron mellan Köpenhamn och Malmö är viktig och kan göra att många tar metron istället för bil över Öresundsbron och att vi kan transportera mer gods på tåg över Öresundsbron. Samtidigt är det viktigt att ha HH-förbindelsen, den är bland annat en möjlighet för att finansiera metron. De två Öresundsförbindelserna kompletterar varandra och kommer även att göra miljön bättre, sade han.
Heino Knudsen (S), ordförande i regionrådet i Region Själland, kommenterade gränskontrollerna och deras betydelse för rörligheten över sundet.
– Det är sagt att de danska kontrollerna inte ska innebära förseningar och jag hoppas att det stämmer. Men det är en barriär för det gränsöverskridande samarbetet. Det gäller att bryta ner så många barriärer som möjligt, det är ingen bra lösning för att få mobiliteten att fungera på en bättre nivå, sade han.
Greater Copenhagen-samverkan består i dagsläget av 85 kommuner och 4 regioner i Danmark och Sverige. Dagens toppmöte i Köpenhamn hade cirka 180 anmälda deltagare. (News Øresund – Jenny Andersson)