En ny studie av omfattning och innehรฅll av spelreklam i svensk TV visar att reklam fรถr nรคtcasino รคr vanlig bรฅde i samband med barn- och vuxenprogram. Flera riskabla reklambudskap har identifierats, framfรถrallt vad gรคller nรคtcasino.
Det รคr forskare vid Lunds universitet som under vintern 2017-2018 detaljstuderat omfattning och innehรฅll av spelreklam i sex stora svenska reklamfinansierade TV-kanaler.
Samtliga reklaminslag under ett dygn i respektive TV3, TV4, Kanal 5, TV6, Sjuan och Kanal 9 analyserades.
- Reklamfilmer fรถr spel stod fรถr mellan 19 och 53 minuters sรคndningstid under respektive dygn i de olika kanalerna.
- Spelreklam utgjorde som mest upp till 51 procent av reklambudskap av typen โdetta program presenteras avโฆโ i tvรฅ av TV-kanalerna
- I flera av kanalerna kom รถver 90 procent av reklambudskapen frรฅn icke-registrerade bolag.
- Andelen spelreklam bland reklaminslagen var som hรถgst under/efter filmer primรคrt รคmnade fรถr vuxna, spelrelaterade program samt familjefilmer, men fรถrekom ocksรฅ under/efter barnprogram.
- Totalt utgjordes 64 procent av inslagen reklam fรถr nรคtcasino, och medan detta inte alls fanns i en av kanalerna, sรฅ stod nรคtcasino fรถr 74 och 83 procent av inslagen i de kanaler dรคr detta fรถrekom mest
โ Nรคtcasino var den tydligt vanligaste spelform som ingick i reklamen och denna spelform stod fรถr en majoritet av reklambudskapen i flera olika typer av program, inklusive i barn- och familjefilmer. Det betyder att TV-tittare, inklusive mycket unga personer, knappast kan undgรฅ att se reklaminslag fรถr spelformer som vi anser har hรถg beroendepotential, sรคger Anders Hรฅkansson, professor i beroendemedicin vid Lunds universitet som lett studien.
Reklam fรถr nรคtcasino stod i lรคgre grad รคn andra reklaminslag fรถr budskap med fokus pรฅ vinst eller jackpotvinst och anvรคnde i lรคgre grad begreppet โgratisโ, men stod i signifikant hรถgre grad fรถr budskap om bonusar, free-spins, snabb utbetalning, budskap om att vara storspelare och om spelares sociala status, och hade signifikant oftare ett fokus pรฅ kvinnliga spelare och i signifikant lรคgre grad ett fokus pรฅ manliga spelare.
โ Vi identifierade flera potentiellt riskabla reklambudskap i nรคtcasionoreklamen, bland annat budskap som handlar om spelets enkelhet och snabbhet. Likasรฅ olika bonussystem var vanligare i just nรคtcasino. Kopplingen mellan nรคtcasinoreklam och kvinnligt kรถn har ocksรฅ sรคrskild betydelse i ett land dรคr vi ser att nรคtcasinospel รคr vanligare hos vรฅrdsรถkande kvinnor med spelberoende, sรคger Ander Hรฅkansson.