Alla förtjänar en rättvis bit av kakan varje dag

Bra att läsa

Svenskarna köper mer sötsaker än någonsin. Under 2018 lade medelsvensken 44 kr på godis och choklad i veckan. Det är en ökning med två kronor jämfört med 2017 visar statistik från SCB. Försäljningen av sötsaker ökar frekvent snabbare än både frukt och grönsaker, vilket starkt tyder på att choklad är en av svenskarnas mest populära godsaker. Men hur står det egentligen till bakom produktionen av svenskarnas favoritgodis? Det vill chokladtillverkaren Tony’s Chocolonely sprida kunskap om.

En undersökning från chokladtillverkaren Tony’s Chocolonely visar att en av de viktigaste faktorerna som avgör vilken chokladkaka som svenskarna köper är ett billigt pris. Dessvärre innebär billiga produkter nästan alltid att det är någon annan som får betala priset. I Västafrika, där 60 procent av all världens kakao kommer ifrån, är det kakaobönderna och deras familjer som får betala priset.

När svenskarna ska inhandla choklad i syfte att ge bort är det kvalitet, priset och smak som är de viktigaste faktorerna. Endast fem procent värdesätter att chokladen är producerad på ett etiskt hållbart sätt. Idag lever kakaobönderna långt under gränsen för fattigdom, fakta som nästan varannan svensk inte känner till. Fattigdomen är ett resultat av att priset på kakaobönor pressas ner av de stora chokladföretagen för att kunna generera högre vinster. Denna norm inom industrin är något som Tony’s Chocolonely vill förändra.

– Vi tror att människor hade varit villiga att betala ett högre pris om de visste hur kakaoproduktionen gick till. Speciellt om det i sin tur leder till att kakaobonden får en rättvis lön. Det är därför vi vill öka medvetenheten kring problematiken i chokladindustrin, säger Henk Jan Beltman, Chief Chocolate Officer på Tony’s Chocolonely.

Tony’s Chocolonelys chokladkakor är ojämnt uppdelade eftersom chokladindustrin inte heller är jämställd. Det är ett trevligt sätt att påminna chokladälskare världen över att vinsterna i chokladindustrin är ojämnt fördelade.

Topplista: De viktigaste faktorerna när svenskar köper choklad: Smaken 75 % Priset 45 % Kvaliteten på ingredienserna 31 % Varumärket 28 % Certifiering (Fairtrade, Rainforest Alliance m.fl.) 21 %

För vidare information, vänligen kontakta: Carina Berg, presskontakt Tel: 070 915 25 98 E-mail: carina.berg@agency.se

Om undersökningen: Undersökningen är genomförd av YouGov på uppdrag av Tony’s Chocolonely. Under perioden 5–8 september 2019 har sammanlagt 1004 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige. Resultatet är statistiskt säkerhetsställt.

SourceAgency
- Advertisement - Oresunds Deals

Fler artiklar

- Annons -
- Annons - Annonsera hos oss

Senaste artiklarna