Vi beklagar djupt om du drabbas av den pÄgÄende strejken, som leder till förseningar och instÀllda flyg. Vi gör allt vi kan för att hjÀlpa vÄra resenÀrer.
Ăr mitt flyg pĂ„verkat av en strejk?
SAS strÀvar efter att nÄ en lösning sÄ snart som möjligt för att minimera att kunder pÄverkas.
Flygningar som utförs av SAS samarbetspartners omfattas inte av strejken.
Innan du Äker till flygplatsen, vÀnligen kontrollera status pÄ ditt flyg eller pÄ Mina bokningar.
Flyg som inte pÄverkas av strejken
Flyg som opereras av vÄra partners berörs inte av strejken. Se hÀr om ditt flyg Àr pÄverkat
SAS erbjuder nu frivillig ombokning utan kostnad, för passagerare som Àr oroade för att deras reseplanering kan pÄverkas av pilotstrejk frÄn den 26 april.
Erbjudandet om kostnadsfri ombokning gÀller för SAS opererade flygningar. Flygningar som utförs av vÄra partners berörs inte av en strejk och dÀr gÀller ordinarie regler för ombokning.
Vi erbjuder vÄra passagerare möjlighet till frivillig, kostnadsfri ombokning pÄMina bokningar, Àven om flyget Ànnu inte har pÄverkats eller stÀllts in, under förutsÀttning att följande villkor Àr uppfyllda:
· Du flyger med SAS
· Flyget inte Àr instÀllt
· Avresedatumet för ditt flyg Àr mellan 26-29 april 2019
· Ditt biljettnummer börjar med 117
· Din biljett Àr utstÀlld den 24 april 2019 eller tidigare
· Din ursprungliga SAS-biljett har bokats via SAS webbplats, SAS app eller SAS Call Center
· Om du bokat via en resebyrÄ eller researrangör, vÀnligen kontakta dem direkt
Du kan Àndra till ett annat datum med SAS-flyg till samma destination om samma serviceklass Àr tillgÀnglig som i din ursprungliga biljett. Ditt nya avresedatum kan tidigast vara mellan 06 maj 2019 och 30 september 2019.
Du kan inte sjÀlv boka om din biljett online om du reser med spÀdbarn, bestÀllt specialmat, Àr ensamresande barn, har bokat med assistans eller transport med rullstol eller av husdjur.
Om du vÀljer att sjÀlv boka om din resa stÄr SAS inte för nÄgra kostnader som, men inte begrÀnsat till, hotell, mat, mark- eller flygtransporter.
Bokade du din biljett via resebyrÄ eller researrangör? VÀnligen kontakta dem för mera information.
Ăr ditt flyg instĂ€llt?
Du har tre alternativ, oavsett biljettyp:
1. InvÀnta ombokning till nÀsta tillgÀngliga flyg
Om ditt flyg blir instÀllt, sÄ pÄbörjar vi direkt en ombokningsprocess. NÀr vi har bokat om dig, skickar vi ett meddelande via SMS. Om du har bokat din biljett via en resebyrÄ, kan du kontakta dem direkt för att fÄ reda pÄ dina ombokningsalternativ.
2. Boka om till ett flyg vid ett senare datum
För bokningar gjorda via SAS, vÀnligen kontakta oss pÄ 0770-727 727.
Om du har bokat din biljett via en resebyrĂ„, kan du kontakta dem direkt för att fĂ„ reda pĂ„ dina ombokningsalternativ. Om du flyger charter, det vill sĂ€ga med flygnummer SK7000 – SK7999, ber vi dig att kontakta din researrangör. Du hittar kontaktinformation i dina resedokument.
3. Avboka din biljett och fÄ pengarna tillbaka
Om ditt SAS-flyg har blivit instÀllt eller Àr försenat mer Àn tre timmar och du inte lÀngre vill genomföra din resa, har du rÀtt till full Äterbetalning av din biljett. Observera att vÄrt ansvar att ersÀtta dig för merkostnader (exempelvis för hotell och mÄltider) upphör sÄ snart du har avbokat din biljett.
SÄ hÀr begÀr du Äterbetalning vid instÀllt flyg: Om du har bokat din biljett via SAS och ditt biljettnummer börjar med 117, kan du begÀra Äterbetalning pÄ sas.se/storningar. Om du vill, kan du begÀra Äterbetalning vid ett senare tillfÀlle.
Om du har bokat din biljett via en resebyrÄ eller researrangör, mÄste du vÀnda dig till dem, eftersom vi bara kan ersÀtta den person eller det företag som har gjort bokningen.
A) Om SAS har bokat om dig till ett flyg med avresa INOM 24 TIMMAR frÄn din ursprungliga avgÄngstid:
· Om vi har erbjudit dig en ny avresa, men du vÀljer att arrangera egen transport, har du fortfarande rÀtt till full Äterbetalning av din outnyttjade SAS-biljett. DÀremot fÄr du ingen ersÀttning för den alternativa transporten.
· Kom ihĂ„g att avboka din biljett via SAS eller din resebyrĂ„/researrangör, för att fĂ„ Ă„terbetalning av din outnyttjade SAS-biljett (se ovan under punkt 3 âSĂ„ hĂ€r begĂ€r du Ă„terbetalning av instĂ€llt flygâ).
· Observera att vÄrt ansvar att ersÀtta dig för merkostnader (exempelvis för hotell och mÄltider) upphör sÄ snart du har avbokat din biljett.
B) Om SAS har bokat om dig till ett flyg med avresa 24 TIMMAR ELLER MER efter din ursprungliga avgÄngstid:
· Om vi inte kan boka om dig till ett nytt flyg inom 24 timmar frÄn din ursprungliga avgÄngstid, kan du köpa en annan flyg-, tÄg- eller bussbiljett, alternativt hyra en bil. Vi ersÀtter prisskillnaden mellan den oanvÀnda SAS-biljetten och kostnaden för din nya transport under jÀmförbara transportvillkor, mot uppvisande av kvitto. Om du vÀljer en alternativ transport, kom ihÄg att avboka din SAS-biljett för att fÄ Äterbetalning av din oanvÀnda biljett.
· Observera att kostnaden för din alternativa transport mÄste vara i samma prisklass som din ursprungliga biljett. Om du vÀljer att köpa en ny flygbiljett, ersÀtter vi dig bara för en resa i samma serviceklass som din ursprungliga SAS-biljett.
· Kom ihÄg att kontrollera med ditt försÀkringsbolag om de kan tÀcka ytterligare kostnader.