Månadens innovatör


Januari 2019 – Johan Hedengren

Innovation: Hyllan D SHELF

Med sin finurliga hylla har Johan Hedengren gjort det möjligt att ta tillvara outnyttjade förvaringsutrymmen. Under ett skåp eller en trappa, på väggen eller på en bordsyta.

Johan Hedengran är 41 år och bor i Umeå. Han har utbildat sig till civilingenjör i Umeå, designer i Älmhult och säljare i Göteborg. Johan är energisk sedan födseln och gillar problemlösning, hemmapyssel, resa, husprojekt, brädåkning, båtliv och att vara med sina barn 2, 4 och 8 år. 

– I somras designade jag och barnen en egen glasskiosk, berättar Johan. De var ovanligt varmt i sommar och brist på svalkande glass kring Umeås skärgård. Båtfolk och turister kunde då köpa glass av barnen i vår egna lilla glasskiosk. Glasskiosken omskrevs i media och vann kort därefter första pris i IKEA Center’s tävling #sommargrej. Av glasspengarna köpte döttrarna nya marsvin.

 Tävling startskottet till innovativ hylla

Johan är uppvuxen i ett hus där han upptäckte att det fanns många outnyttjade förvaringsutrymmen, till exempel under trappan. När IKEA i samband med Designåret 2005 utlyste ett pris för smartaste förvaringsidé tog han tillfället i akt och skickade in sitt bidrag – en hylla med smarta hängbeslag. En namnkunnig jury valde ut tolv finalister av 5000 bidrag och svenska folket fick sedan rösta fram de tre bästa idéerna.

– Mitt bidrag blev en vinnarna, säger Johan. Det kändes väldigt roligt att både bli utvald av experter på form och design och sedan även bli framröstad av svenska folket!

Utmanande resa från idé till färdig produkt

Efter tävlingen började entreprenörsresan med alla dess utmaningar.

– Nu var det skarpt läget, säger Johan. Bråttom att ta idén vidare till fungerande produkt, skapa ett patent, få patentet godkänt, hitta marknadskanaler och paketera produktens nyttor och budskap. 

– Jag hade lyckan att komma i kontakt med Uminova Innovation i Umeå, fortsätter Johan. De gav mig affärsstöd och bollade mig vidare till patentombud, översättare, skribenter och potentiella återförsäljare. De hjälpte mig även med affärsplan och fanns hela tiden med som en coach. Otroligt uppskattat och värdefullt.

En utmaning enligt Johan var att förstå vem målgruppen var och hur kommunikation skulle utformas.

– Hur kommunicerar man en helt ny typ av ”hänghylla”, eller vägghylla, eller upp-å-ned-vänd hylla, eller trapphylla? Att produkten är unik och har många användingsområden är inte alltid enkelt att kommunicera.  


Utrymmet under kökskåpen är ofta outnyttjat. Här kan hyllan bli förvaring för det man använder ofta. Foto: Helleday Arts

Produktion med minimerad miljöpåverkan

Det är viktigt för Johan att hyllan produceras med så lite miljöpåverkan som möjligt. Därför sökte han länge efter den rätta tillverkaren ”ett snickeri som var lyhört, piggt och bussigt i alla sina miljöval”. Hos Bålsta Snickerifabrik blev det äntligen napp. 

– De möter alla mina krav och de har Svanenmärkt tillverkning, säger Johan. När vi tillverkar hyllan lånar vi träfibrer från skogens resurser, därför känns det självklart att ge tillbaka till skogen. För varje såld hylla går 10 kr till Världsnaturfondens projekt för plantering av ny skog i utsatta områden. Det kallar jag för hållbar tillverkning!

- Annons -

Nyheter

-Annons-